Desky už sice dost praskají, ale ta hudba má pořád strašnou sílu, napadne posluchače u gramofonu, na němž se točí některý z jedenadvaceti bachovských vinylů, jež cembalistka Zuzana Růžičková nahrála pro francouzské vydavatelství Erato. Její nahrávky kompletního díla Johanna Sebastiana Bacha se nyní dočkaly luxusní reedice v podobě kompletu dvaceti CD.

Teď už si vady obehraných desek není třeba odmýšlet. Všechny nežádoucí šumy, ruchy a praskání jsou pryč. Zůstala jen hudba, ucelený pohled na dílo jednoho z největších skladatelů všech dob a příležitost k přemýšlení, co je lepší: jestli měkký "vintage" zvuk analogových desek, nebo andělská čistota digitálních nosičů. Především jde ale o připomínku, co Zuzana Růžičková, která tuto sobotu oslaví devadesáté narozeniny, znamená v kontextu dějin bachovské interpretace.

Ani ve světě není lehké najít interpreta, který by byl s Bachem tak intenzivně propojený − snad jedině Glenn Gould. Fenomenálního klavíristu a zároveň provokatéra však Růžičková čímkoliv jiným připomene stěží. Snad bravurou, která odsunuje technické nároky Bachových partitur na vedlejší kolej a dělá z jejich zvládnutí samozřejmost.

Bachově hudbě Růžičková propadla už v dětství a cítila se s ní osudově svázaná. Přičítala jí také zásluhu na tom, že přežila Terezín a koncentrační tábory v Osvětimi a Bergen-Belsenu. Nahrávky Bachova díla pro klávesové nástroje pořizovala v letech 1965 až 1974, tedy mezi třicátým osmým až čtyřicátým sedmým rokem svého věku. Byla na vrcholu sil i interpretační invence. Z nahrávek čiší sebevědomí, intenzita a přímo fyzická síla.

Řazení děl na jednotlivé disky není chronologické, ale postupuje s bachovskou instruktážní důsledností a začíná nejtěžším kalibrem. Oba sešity Dobře temperovaného klavíru a Goldbergovy variace patří do kánonu dějin hudby. Dobře temperovaný klavír bývá dokonce označován za "Starý zákon klavíristů".

K dalším vrcholům patří všechny Francouzské a Anglické suity, Partity, Chromatická fantazie a fuga nebo Ouvertura ve francouzském stylu. Komplet ale nevynechává ani opomíjené skladby včetně drobných fug a preludií, které obvykle zůstávají odsunuté ve stínu velkých Bachových děl.

Zároveň zde ale není ani jedna skladba, která nebyla pro cembalo určená přímo − tedy ani Umění fugy. Záhadou v tak důsledném kompletu je absence Knížky skladeb pro Annu Magdalenu Bachovou.

Album

Zuzana Růžičková
Johann Sebastian Bach: Complete Keyboard Works
Erato / Warner Music 2016

V závěru dvacetidílného cédéčkového cyklu cembalo přestává být osamělým nástrojem. V sonátách se k Zuzaně Růžičkové přidávají violoncellista Pierre Fournier a houslista Josef Suk a v závěrečných koncertech pro housle, cembalo a flétnu ještě flétnista Jean-Pierre Rampal a Pražští komorní sólisté pod vedením Eduarda Fischera.

Zuzana Růžičková a její nahrávky pro Erato by se nejspíš daly zařadit k posledním projevům revivalu staré hudby, který začal v první polovině 20. století. Následná vlna historicky poučené interpretace v době, kdy komplet Zuzany Růžičkové vznikal, ke svému vrcholu teprve směřovala.

Na nahrávkách se střídá několik nástrojů, většina pochází z 20. století. Výjimkou jsou disky číslo 6 a 14. Druhý z nich je kompletně nahraný na francouzské nástroje z 18. století. Rozdíl mezi novodobým a starým cembalem je dobře patrný na disku číslo 6. Invence a Sinfonie hrané na moderní nástroj mají hutný zvuk, který evokuje klavír a pro Růžičkovou je charakteristický.

Štíhlý, pronikavější zvuk následující Suity B dur a Fantazie a fugy c moll je k němu v přímém protikladu. Energický úhoz ale nenechá nikoho na pochybách, že došlo jen k výměně nástroje, nikoli interpretky.

Souborné vydání bachovských nahrávek Zuzany Růžičkové zapadá do trendu, který velké nahrávací společnosti v oblasti vážné hudby sledují už delší dobu. V maximální míře vydávají osvědčené autory, zaručené interprety a velké komplety za příznivé ceny.

V případě Bachova díla pro cembalo v podání Zuzany Růžičkové se setkaly všechny tři aspekty. Posluchač na tom z každého pohledu vydělá. Pětašedesát korun za jedno CD je nepatrná cena v porovnání s hudebním ziskem, který ho čeká.