Moravské divadlo v Olomouci připravuje premiéru Řeckých pašijí. Vrcholné operní dílo skladatele Bohuslava Martinů se členy zdejší opery chystá režisér Jan Antonín Pitínský, tvůrce oceňované olomoucké inscenace Pád Antikrista z roku 2014.

V působivých Řeckých pašijích, které kladou velké nároky na sólisty a především na sbor, rezonuje aktuální téma uprchlíků, tvrdí mluvčí divadla David Kresta.

Autorem hudebního nastudování je Petr Šumník. Premiéra v Olomouci proběhne v pátek 24. a sobotu 25. února, další reprízy se chystají na 3. března a 12. dubna.

Martinů dílo složil podle románu Nikose Kazantzakise zvaného Kristus znovu ukřižovaný, který skladatele zaujal osudem uprchlíků uprostřed bezstarostného, lhostejného světa.

Příběh o obyvatelích řecké vesnice, do níž v době velikonočních pašijových her přijdou uprchlíci z jiné vesnice zničené nájezdem Turků, vyniká humanistickým poselstvím o síle víry a citu.

"Martinů ke zhudebnění tohoto textu přistoupil jako zralý autor, který prošel různými kompozičními technikami. Dá se říci, že hudba pašijí nabízí posluchačům výsledek autorova celoživotního kompozičního vývoje," uvedl mluvčí divadla.

Podle Petra Šumníka, který operu nastuduje, se skladatel především ve zhudebnění modliteb inspiroval byzantskou hudbou. Místy je v Řeckých pašijích rovněž možno zaslechnout zvuky balkánské lidové hudby.

"Extrémní nároky klade autor na operní sbor. Jsou zde dvě početné skupiny, každá má v příběhu naprosto odlišný charakter a svou speciální úlohu. Dva smíšené sbory ještě doplňuje sbor dětský," uvedl Šumník.

V hlavních rolích se na jevišti olomouckého divadla představí v roli Grigorise David Szendiuch a Oleg Korotkov. Fotise zahraje Jiří Přibyl v alternaci s Michaelem Kubečkou. V dalších rolích diváci spatří Milana Vlčka, Jakuba Rouska či Lucii Janderkovou.

Propracované operní drama Řecké pašije mělo být poprvé uvedeno v Londýně. Na premiéru ale nedošlo. Londýn pak na tuto operu čekal dvaačtyřicet let. Po odmítnutí skladatel dílo neodložil, ale koncepčně je přepracoval do nové, sevřenější, opernější a hudebně velebnější podoby. Ani uvedení této druhé verze se však Martinů nedočkal. Řecké pašije byly poprvé inscenovány v Curychu 9. června 1961, tedy téměř dva roky po skladatelově smrti.

Nynější inscenace Moravského divadla vychází z druhé, propracované verze.