Nechat si změřit svůj hudební vkus na blind mohou posluchači Oslo-Filharmonien, tedy symfonického orchestru sídlícího v norském hlavním městě.

Těleso na webu zveřejnilo interaktivní aplikaci, která uživateli pouští třicet půlminutových ukázek nejrůznějších děl. Žádná není dopředu označená, laika tak dopředu nemusí trápit, zda zrovna poslouchá Händelovo oratorium Mesiáš z 18. století, Sibeliovu Symfonii č. 1 z roku 1899 či orchestrální suitu Aarona Coplanda zvanou Apalačské jaro z roku 1944.

Každou ukázku má uživatel ohodnotit bodově. Pokud se mu skladba zamlouvá, aplikace jej vyzve, aby upřesnil, zda kvůli melodii, rytmu, energii či třeba náladě.

Ukázky jsou vázané k programu nadcházející sezony filharmonie v Oslo, mnoho z nich však tvoří známé nahrávky – zazní tu Prokofjevův Houslový koncert D dur v podání Maxima Vengerova, Brahmsův Houslový koncert D dur hraný Isaacem Sternem či Elgarův Koncert pro violoncello a orchestr e moll ze slavné nahrávky Jacqueline du Pré.

Ke konci je mezi ukázky zařazeno také Largo z Dvořákovy Novosvětské.

Nejnovější vybraná díla jsou pět let staré Circle Map od finské rodačky Kaiji Saariaho či kompozice Arktis Arktis! od švédské skladatelky Karin Rehnqvist. Ta vznikla během autorčina měsíčního pobytu na švédské polární expedici a premiéru měla roku 2000.

Po absolvování testu aplikace uživateli vypočítá, které faktory u něj při vnímání hudby hrají rozhodující roli – například zda dává přednost dílům napsaným po roce 1950, či v 19. století. A samozřejmě také hned doporučí několik koncertů z nadcházející sezony filharmonie v Oslo.

Aplikaci doplňují eseje, které napsali editor webu oselských filharmoniků Fred-Olav Vatne či Thomas Erma Møller, muzikolog z Univerzity v Oslo.

„Dostali jste se na tuto stránku, protože se vám v ukázkách líbila hudební energie. To, co lidé označují za energické, se může výrazně lišit. Obecně jde ale o typ hudby hraný ve vyšších tempech, s jasným rytmem a často větší intenzitou,“ začíná například esej věnovaný energii v hudbě.

Symfonický orchestr v norském hlavním městě Oslo vznikl roku 1919, od roku 1977 působí v koncertním sále Oslo Konserthus.

Momentálně těleso čtvrtým rokem vede ruský rodák Vasilij Petrenko, jenž před dvěma lety dvakrát po sobě vystoupil na Pražském jaru. Pod taktovkou měl tehdy anglickou Královskou liverpoolskou filharmonii.