Australský básník a prozaik Louis Armand věnoval svou čtvrtou prózu, nazvanou Snídaně o půlnoci (Breakfast at Midnight), Praze. Lépe řečeno Praze viděné prizmatem koláží českého grafika a scénografa Libora Fáry. A právě tento zdroj inspirace, přiznaný hned na obálce knihy, staví Armandovu prózu zcela mimo hlavní proud psaní o Praze.

Po dvě tři desetiletí byla Praha v imaginaci cizojazyčných autorů pevně zaškatulkována do přihrádky, již jí přidělil italský bohemista Ripellino: magické město žijící více v minulosti než současnosti, město navěky determinované odkazem císaře Rudolfa, alchymistů, magie.

Pravda, významný evropský bohemista knihu o Praze pojal jako milostný dopis na rozloučenou, ódu na město, do něhož už se nikdy nepodívá. Ripellinův popis Prahy byl tak úspěšný a sugestivní, že z města udělal jakousi ikonu a zároveň stereotyp: a když jeho kniha vyšla anglicky, rozšířil se tento obraz celosvětově: Ripellinův odraz najdeme například ve vynikající novele Bruce Chatwina Utz nebo v knize Pražské obrázky: portrét jednoho města irského prozaika Johna Banvilla.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se