Je přesný ve formulacích a střídmý v gestech, pečlivě váží každé slovo. Úspěšný finančník, který pracuje s čísly, si po večerech čte o Pompejích a k několika světovým jazykům, jimiž vládne, si ještě přibral studium latiny. Ano, to mě trochu překvapilo. Zatímco profesionální akurátnost a koneckonců i běžecká vášeň se u takového muže daly předpokládat, zalíbení v antice bylo fakt jako z jiného světa. A představte si, že Jaroslav Horák navíc roky podniká společně se svou ženou, kterou si vzal před nějakými 30 lety, a považuje to za naprosto ideální způsob.

Nakladatelství Albatros jste koupili s manželkou v roce 2008. Neťukali si kolegové z finančních kruhů na čelo, když jste vsadili na knížky?

Nějakých výraznějších pochyb ve svém okolí jsem si nevšiml, ale je pravda, že to byla doba, kdy převládalo přesvědčení, že papírové knížky končí, že je převálcují e­-knihy. A toto mínění do jisté míry odrazovalo v případě Albatrosu další potenciální kupce. My jsme to riziko nepřeceňovali, říkali jsme si, že i kdyby papírové knížky skutečně lidi přestali kupovat, nemusí to nakladatele ohrozit. Ten přece nežije jen z toho, že knihy nechá vytisknout na papíru a někam je rozveze. Jeho hlavní přidaná hodnota je v práci redaktorů, grafiků, ve správě licencí, v marketingu a dalších činnostech, které jsou nutné i pro výrobu e­-knih. Hrozbou by pro něj samozřejmě mohlo být pirátství.

Proč jste si nekoupili nějaké nakladatelství se širším záběrem, ale takové, co se roky specializovalo na knížky pro děti?

Lákala nás právě značka Albatros. Měla zvuk a tradici. Vždycky, když soukromě hledáme investiční příležitosti, díváme se na produkty, které se nám líbí, zajímá nás, čeho se týkají. Kdyby se nám něco mělo příčit, nešli bychom do toho bez ohledu na potenciální výnos.

Jaroslav Horák (57)

◼ Vystudoval pražskou Vysokou školu ekonomickou, před listopadem 1989 působil v Ekonomickém ústavu a posléze pokračoval v ekonomických studiích na pařížské univerzitě. Dnes je profesí investor, jednatel Arx Equity Partners a také spolumajitel firmy Albatros Media.

◼ Nakladatelský dům vlastní a řídí se svou ženou Silke, s níž se seznámil při studiích ještě v někdejším východním Německu.

◼ Žijí spolu v Praze, mají tři děti a Albatros Media považují za rodinnou firmu. Společnost za devět let "v jejich rukou" navýšila několikanásobně obrat a rozrostla se, Horákovi odkoupili dalších osm malých nakladatelství.

◼ V současné době je jejich firma jednoznačnou jedničkou na trhu.

Jistě byste však nešli ani do projektu, který by se už předem ukazoval jako ztrátový, ne? Pokud si vzpomínám, Albatros tehdy měl ale značné potíže.

Jeho požehnáním i prokletím byla licence na práva pro Harryho Pottera. Vždycky když paní Rowlingová napsala nový díl, měl Albatros fenomenální úspěch. Jenže pak přišel poslední, sedmý díl a nic. V ten moment se ukázalo, že zbytek produkce nefunguje. Takže do nakladatelství nastoupil krizový manažer, věděl, co s tím dělat, jisté změny hned také provedl a pak mne oslovil. Zaujalo nás to, v Albatrosu jsme viděli potenciál. Samozřejmě že nechceme tratit, ale drželi jsme se při zemi. A paradoxně − nakonec se to ukázalo jako velký úspěch.

V novinách se tehdy psalo, že jste museli jednat se šedesáti vlastníky. To byl ještě důsledek privatizace někdejšího státního nakladatelství?