Devět rozměrných obrazů malíře Jiřího Straky vytvořených tradiční technikou čínské tušové malby vystavuje od čtvrtka Galerie Václava Špály. Straka, který techniku tušové malby v Číně i vyučuje, na obrazech neztvárnil náměty typické pro klasickou tušovou malbu, ale detaily z pekingských periferií a stavenišť. K místu vzniku obrazů odkazuje i název výstavy – Tušová staveniště. Výstava potrvá do 26. dubna.

Součástí instalace jsou videozáznam a fotografie z míst, kde vznikala vystavená díla. Návštěvníkům by měly pomoci odhalit, proč si Straka vybral právě těchto devět objektů malby. Kurátorem výstavy je čínský umělec Chan Čchun-siao.

"Každá z devíti zde vystavovaných tušových maleb zobrazuje různé předměty (různá strojová zařízení) na staveništi, jakož i uhynuvší malá zvířata. Obrovský formát a bílá místa na papíře způsobují, že objekt malby se již nereprodukuje v režimu ´zobrazování přírody´, ale zachycuje jiný druh duchovního prožitku," řekl Chan k výstavě. "Abychom pochopili jejich duchovní prostor, musíme u obrazů zrekonstruovat dějiště jejich vzniku," dodává k tomu, proč jsou na výstavě videozáznam dějiště a fotografie procesu výběru objektů umělcova zájmu.

Jiří Straka je sinolog a umělec, kterého významně ovlivnilo asijské umění. Je jedním z mála cizinců, který studoval tušovou malbu na Pekingské centrální akademii, významné čínské výtvarné škole. Dnes již působí jako její hostující profesor. Jeho tvorba je na pomezí mezi tradiční a moderní tušovou kresbou a vytváří paralelu k jeho životu ve dvou zcela odlišných zemí. V Číně a České republice střídavě pobývá s manželkou, čínskou malířkou a organizátorkou výstav a jiných kulturních aktivit.

Technikou se sice Straka hlásí k čínské tradici, malbu ale oprostil od kaligrafické stylizace. Pro své práce používá savý čínský papír, který má jiné kvality než papír evropský, používá přírodní čínské štětce a třenou čínskou tuš. Papírové obrazy podlepuje hedvábím, jak bývalo v Číně zvykem.