Výstavu věnovanou otci českého videoartu Woody Vašulkovi zahájila ve čtvrtek večer Galerie NoD. Představuje výběr videoartových děl téměř dvou desítek autorů, často i děl předních světových umělců z archivů osobností české audiovizuální scény.

Výstava se jmenuje (c) copy it right!, potrvá do 13. října a 1. a 2. října se k ní uskuteční sympozium. Na ně by měli přijet i Vašulka se svou ženou Steinou.

Díla na výstavě nabízejí pohled na pestrou škálu přístupů k médiu a uměleckým možnostem technologie videa. Kurátorským záměrem je orientace na takzvané čisté video, tedy takové umělecké práce, které jsou založeny na původní a inovativní práci s formátem videokazet, manipulací a deformací videosignálu, záznamem video performancí či video instalacemi.

Vašulka patří k první generaci inovátorů a experimentátorů se samotnou technologií videa. Narodil se jako Bohuslav Vašulka v roce 1937 v Brně a vystudoval dokumentární film na pražské FAMU. V roce 1964 se v Praze oženil s Islanďankou Steinou a o rok později společně emigrovali do USA.

Tam postupně začali rozvíjet výrazové a technologické možnosti formátu videa. The Vasulkas byli mezi prvními, kdo začali používat přenosnou kameru Sony, která se objevila na trhu v roce 1965. Umožňovala bezprostřední dokumentování běžného života i umění a zahájila dobu experimentování s technologií videa.

Jedním z jejich ústředních témat je vztah mezi obrazem a zvukem, který závisí na možnostech převodu mezi vizuálními a audio signály.

V roce 1971 založili The Vasulkas společně s Andy Mannickem centrum The Electronic Kitchen, jež se záhy stalo jedním z nejvýznamnějších středisek nezávislého elektronického umění v New York City. Součástí a účastníky studia The Kitchen byli třeba umělci Philip Glass, Peter Greenaway, Brian Eno, Steve Reich.

Vedle videí věnovaných průkopníkovi světového videoartu a jedné z vůdčích osobností skupiny Fluxus Nam June Paikovi výstava představuje například legendu české ilustrace a animace, režiséra Radka Pilaře.

"Pilař byl médiem videa fascinován. To dokládá jeho iniciativa při založení oboru videa při spolku Mánes (1989) a po revoluci 1993 jeho přínos při vzniku studijního oboru na brněnské FaVU VUT," uvádí spolukurátorka výstavy Veronika Zajačiková.

Další výraznou osobností je profesor brněnské FaVU Tomáš Ruller, který je pokračovatelem Pilařova odkazu brněnského ateliéru Video-Multimédia-Performance. Na výstavě je výběr z Rullerových nejstarších videí a instalací.

Na výstavě jsou dále práce či archivní materiály Michaela Bielického, Tomáše Mašína, Stanislava Millera, Václava Kučery, Elen Řádové, Petra Vrány či Petera Weibela.