Uměním, diskusemi i přednáškami o veřejném prostoru města a jeho kulturním naplnění počátkem října ožije Desfourský palác. Dům z poloviny 19. století poblíž Florence si od Prahy půjčili pořadatelé festivalu 4+4 dny v pohybu.

Akce, která prezentuje současné pohybové a taneční umění, ale také hledá novou náplň pro opuštěné prostory ve městě, letos slaví 20. ročník. Tentokrát se zaměří na přesah divadla a hudby.

Od 2. do 10. října vystoupí na festivalu 15 zahraničních souborů a 13 skupin z ČR a Slovenska. To je nejspíš rekordní počet v dosavadní historii festivalu, jak ve čtvrtek řekl zakladatel a dramaturg festivalu Pavel Štorek.

Divadelní a taneční představení se budou konat v prostorách poblíž Desfourského paláce – tedy v Divadle Archa, divadle Ponec a prostoru Jatka 78. V samotném paláci se uskuteční výstava s názvem Jak nic nechtít?.

"Dvacet let festivalu by mohlo vést k tomu, že budeme bilancovat a ohlížet se zpět. My jsme se ale rozhodli, že se nebudeme dívat zpět a položili jsme si jednoduchou otázku," říká kurátorka výstavy Denisa Václavová.

Přizvala ještě několik kurátorů, třeba Radka Wohlmutha, Marianu Serranovou či Jiřího Frantu s Davidem Böhmem, kteří každý připravili část expozice s odpovědí na otázku v názvu výstavy. Některá z děl padesátky umělců kurátoři vybrali sami, většina artefaktů ale vznikla v reakci na téma a prostor.

Od svých začátků v 90. letech festival využívá opuštěné, chátrající či k demolici určené objekty a areály. Kulturními projekty oživil třeba starou kanalizační čistírnu v Bubenči, opuštěné tovární haly ČKD Karlín, bývalý pivovar v Holešovicích, bývalou cihelnu v Šáreckém údolí, hokejový stadion HC Hvězda ve Vokovicích, tělocvičny Tyršova domu nebo bývalé Casino v Pařížské ulici.

Využívání prázdných objektů v majetku obce či státu bude téma i letos. Kromě uměleckých programů se na toto téma uskuteční diskuse, přednášky, besedy či sympozium organizované Institutem plánování a rozvoje.

Impulsem může být i těsné sousedství Desfourského paláce s novým obrovským kancelářským objektem Florentinum. Organizátoři programu nastolují třeba otázky, zda podobné komplexy mají vznikat v centrech měst.

"Za 20 let se zatím nestalo, že by se z některý z objektů, kde se festival konal, změnil na kulturní prostor. Kdyby se to aspoň jednou stalo, byli bychom rádi," řekl zakladatel festivalu Štorek.

"Pořád se ptáme po veřejném prostoru, myslím, že ptaní se je pohyb," doplnila kurátorka Denisa Václavová.