Za 4,7 milionu korun se na čtvrteční aukci poválečného a současného umění v pražském Topičově salonu vydražil obraz Mikuláše Medka nazvaný Festival kruhu. Jeho vyvolávací cena byla 4,5 milionu.

Na aukci, kterou uspořádala společnost 1. Art Consulting, sběratelé utratili zhruba 25 milionů korun za 68 položek.

V nabídce byla díla malířů výtvarných skupin Trasy 54, Šmidrů, UB 12, Křižovatky/Nové citlivosti, Tvrdohlavých nebo Volného seskupení 12/15 pozdě, ale přece.

Zrcadlo Adrieny Šimotové startovalo na 1,5 milionu a prodalo se za 1,6 milionu korun.

Čtverečková struktura od Zdeňka Sýkory z roku 1963, olej na plátně, ve kterém autor jako v jednom z prvních děl tohoto typu kombinoval černé a bílé geometrické elementy, měl vyvolávací cenu 3,4 milionu. Podobných obrazů vzniklo osm, jsou převážně ve vlastnictví veřejných sbírek v ČR i zahraničí. Ten nabízený ve čtvrtek se prodal za 3,85 milionu korun.

S vyvolávací cenou 950 tisíc korun se nabízel obraz Josefa Istlera Bažiny, který našel kupce za 1,45 milionu korun.

Na 450 tisících korunách začínalo rozměrné plátno Magdaleny Jetelové Bez názvu (Oči), které vzniklo malováním signálními kouřovými barvami. Nový majitel musel nakonec přihodit 20 tisíc korun, aby dílo vydražil za 470 tisíc korun.

Obraz Mikuláše Medka Festival kruhu odborníci označují za výjimečné dílo, které předznamenává vývoj autorovy tvorby v 60. letech. Medkův domácí aukční rekord dlouho držel surrealistický obraz Květináče (Snídaně) z roku 1950.

Novým autorským rekordem malíře na tuzemské aukční scéně je surrealistický obraz Bez názvu II, který se koncem května prodal za 8,5 milionu korun. Zároveň jde o nejvýše vydražený poválečný obraz v Česku.

Surrealismem byl Medek ovlivněn už od studií na Akademii výtvarných umění. Obraz Festival kruhu z roku 1962 stojí na počátku nového směřování Medkovy tvorby. Pomalu se vytrácí figura a objevují se symboly a formy. Svou roli hraje i barevnost plátna, kde v hlavních rolích figuruje červená a modrá – jediné barvy, které Medek považoval za absolutní.