Světelné objekty od slovenského výtvarníka Ašota Haase, tři umělecká díla Krištofa Kintery nebo velkoformátový obraz Samuela Pauča prodali čeští galeristé na právě skončeném veletrhu Start v Londýně. Mezi 66 vystavovateli ze všech částí světa byly také pražské DSC Gallery a Nová galerie.

"Hned na začátku se prodaly tři sochy od Krištofa Kintery," popisuje Edmund Čučka, sales director DSC Gallery. Ta kromě prací známého dvaačtyřicetiletého českého umělce Kintery v Londýně nabídla také světelné instalace pětatřicetiletého slovenského rodáka Ašota Haase. Momentálně jsou vystavené i v prostoru DSC Gallery v pražské Dlouhé ulici. V Londýně se prodaly dva z Haasových světelných objektů.

Kupce našel také objekt Vejce, jejž z optického skla vytvořil výtvarník Václav Cigler. Cena transakce není známá. Vloni DSC Gallery na stejném veletrhu prodala reliéfní portrét Stephena Hawkinga od umělce Davida Černého za tři miliony korun.

Obrazy z apokalyptického a romantického cyklu Potopa mladého umělce Samuela Pauča, narozeného roku 1986, v Londýně vystavila pražská Nová galerie. Na místě z tohoto cyklu prodala Paučův velkoformátový obraz o rozměrech 200 x 250 centimetrů, další tři díla středních formátů 120 x 150 centimetrů rezervovala. Jejich prodej se uskuteční po skončení výstavy na slovenském velvyslanectví v Londýně, kde budou Paučova díla k vidění od příštího pondělí do 11. října.

"Veletrh byl pro nás velice úspěšný. Pro mě osobně je to významná zkušenost a obrovská dávka energie do budoucna," uvedla Nina Mainerová z Nové galerie.

Veletrh současného umění Start ve svém londýnském sídle potřetí uspořádala věhlasná galerie Saatchi. Její zakladatel Charles Saatchi je jedním z nejvlivnějších světových sběratelů. Jako objevitel talentů je už dávno proslulý mimo jiné tím, že světu představil britské umělce Damiena Hirsta nebo Tracey Eminovou, někdejší členy uskupení Young British Artists.

Nynější veletrh na Saatchiho úsilí navazuje − klade si za cíl objevit obdivovatelům umění progresivní galerie i začínající umělce a těm usnadnit vstup na mezinárodní scénu.

V tom čeští galeristé spatřují příležitost. Například podle ředitelky DSC Gallery Olgy Trčkové se kvalita současného českého umění nedá potvrdit jinak než právě účastí na mezinárodních veletrzích.

Edmund Čučka z DSC Gallery zase oceňuje, jakým přínosem jsou nové kontakty, jež se na veletrhu podařilo navázat. V budoucnu z nich prý mohou vyplynout zahraniční výstavy umělců, které pražská galerie zastupuje.