Tvorbu oceňovaného designového studia Olgoj Chorchoj mapuje retrospektiva v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně. Jde o dosud nejrozsáhlejší ohlédnutí za pětadvacetiletou spoluprací Michala Froňka a Jana Němečka, k jejímž dílům patří sklo, světelné objekty, nábytek, ale i architektonické návrhy.

Expozice je široce rozkročená tematicky, od produktového designu po architekturu, i časově. Kromě vlastní tvorby studia představuje na jedné straně jeho inspirační zdroje, na straně druhé práce Froňkových a Němečkových žáků na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Inspirační zdroje kurátoři instalovali do jakéhosi kolumbária, tedy černé kostky vestavěné uprostřed muzea. "Jsou to intimní věci, které máme rádi, sbíráme je, inspirují nás," popsal Froněk. Často jde o ikonické předměty, třeba nožík-rybičku, hodinky Prim, ale také motor Tatry 603.

Padesátiletý Froněk a třiapadesátiletý Němeček založili studio Olgoj Chorchoj v roce 1990, ještě jako studenti ateliéru Bořka Šípka. Od "šípkovských postmoderních emocí" se podle kurátorů postupně odklonili ke střízlivějším formám.

Rané práce ze zaprášených krabic ale přesto tvoří součást nynější výstavy. Tvůrci k nim dnes přistupují s nadhledem a ironií.

V pozdější tvorbě se Olgoj Chorchoj snaží propojovat účelnost a krásu, inženýrskou konstrukci s výtvarným tvarováním, moderní technologie s tradičními rukodělnými řemesly, jak popsala kurátorka Lada Hubatová-Vacková.

Studio často spolupracuje s českými výrobci, mezi nimiž jsou značky TON, Moser, Kavalier Glass, Prim, Mikov a další.

V nejbližší době se zakladatelé Olgoj Chorchoj chystají vytvořit speciální cukrárnu v centru Prahy. Čeká je také práce na architektonických návrzích vil, bytů, restaurací či interiérů.

Kontinuálně se také věnují sklu, společně s dalšími designéry chtějí přispět k růstu české sklářské značky Bomma. Michal Froněk a Jan Němeček působí několik let jako výtvarní ředitelé této firmy, která se prý již etablovala na poli nápojového skla a doplňků. V poslední době se věnuje také svítidlům a lifestylovým objektům.

"To je určitě něco, co nás čeká v blízké budoucnosti, ty kolekce rozšiřovat a vypiplávat s dalšími designéry a architekty, aby se z toho stala skutečně evropská nebo světová firma," řekl Froněk.

Spolu s nynější retrospektivní výstavou v Brně vznikl soupis díla Olgoj Chorchoj a vychází obsáhlá publikace na hraně katalogu a monografie.

Ani retrospektiva, ani nová kniha však nezahrnují vše, například kresebné návrhy. "Používáme poměrně tradiční techniky při navrhování, opravdu kreslíme věci, a vlastně ty návrhy jsme nikde moc neukazovali," řekl Froněk s tím, že možná přijde čas sáhnout do archivu.

Zmínil také pár kusů nábytku, které se "rozběhly po světě" a v Česku nejsou v žádných sbírkách. "Možná vyrobíme nějaké repliky," naznačil Froněk další plány.

Olgoj Chorchoj je držitelem řady prestižních ocenění, včetně titulu Grand designér roku 2010. Studio sklízelo úspěchy také v německé soutěži Red Dot Award 2016, a to za nože Pocket pro firmu Mikov a svítidla TIM pro firmu Bomma, obojí již ověnčené cenou Czech Grand Design.