Na zdech pod Letenskými sady je od čtvrtka k vidění nová výstava nazvaná Praha den po náletu.

Skrze dominanty české metropole zničené válkou chce pořádající galerie Artwall upozornit na vývoz zbraní do nestabilních zemí a nedemokratických režimů. „Autor symbolicky zaměňuje příčinu a následek,“ uvádějí pořadatelé.

Vernisáž se uskutečnila ve čtvrtek tradičně v plovoucím baru U Bukanýra pod Štefánikovým mostem na nábřeží Ludvíka Svobody.

Výstava potrvá do 30. června, spolu s galerií Artwall ji pořádá česká pobočka mezinárodní organizace hájící lidská práva Amnesty International.

Obrazy Oty Hudce na opěrné zdi Letenských sadů ukazují například Žižkovskou televizní věž, Prašnou bránu nebo věže kostela Matky Boží před Týnem u Staroměstského náměstí.

Černobílá zobrazení však působí znepokojujícím dojmem. Namísto líbivých turistických motivů se jedná o výjevy z válkou zničeného města.

"Hlavní město České republiky je v jeho díle vystaveno ničivým účinkům vyvezených zbraní. Městské pamětihodnosti se mění na hrozivé ruiny," uvedla Martina Pařízková, mluvčí Amnesty International.

„Tím zpřítomňuje skutečný dopad zbraní, který se skrývá za zdánlivě nevinnými statistikami o vývozu," dodala.

Podle malíře Hudce v tomto případě neplatí argument, že za světové válečné konflikty a řešení jejich důsledků nesou odpovědnost pouze světové mocnosti.

„S ohledem na vývoz zbraní zůstávají prohlášení o řešení problémů v domovské zemi jen prázdnými slovy," dodal Hudec.