V červnu loňského roku se chtěl investiční fond Pro arte pochlubit obrazy, které se mu za pár let existence podařilo koupit. A několik svých děl proto plánoval poslat na výstavu do Paříže. Jedním z nich byl i obraz významného českého malíře Jana Zrzavého Pojďte ke mně všichni, který fond koupil necelé tři roky předtím.

Jenže místo na výstavě, kterou pořádalo České centrum v Paříži, skončil obraz v soudní úschově, kde je dodnes.

Když fond požádal o dočasné vývozní povolení na obraz, dostalo se mu překvapivé reakce. Ministerstvo kultury oznámilo, že je veden v databázi odcizených děl. A policie jej vzápětí zabavila.

"Samozřejmě jsme si, když jsme obraz kupovali, zjišťovali, zda není v pátrání. A nebyl," říká František Vyskočil, právník fondu. "Stejně jako v jiných případech se fond i před touto koupí informoval u znalců a ve veřejně prostupných policejních databázích, aby si ověřil autenticitu díla, a že nemá negativní historii," dodává s tím, že fond velmi dbá o svoji pověst.

Fond Pro arte v roce 2012 spoluzaložil jeden z nejbohatších Čechů, mecenáš a spolumajitel finanční skupiny RSJ Libor Winkler.

Pro Arte

◼ První český investiční fond, který se specializuje na umění. Nyní má 14 akcionářů, kteří do něj zatím investovali 211 milionů korun.

◼ Zhodnocení akcií se podle právníka fondu Františka Vyskočila pohybuje mezi šesti a deseti procenty ročně.

◼ Jeho strategie je vyhledávat mimořádně kvalitní investiční obrazy, které dlouhodobě drží a prezentuje na výstavách. Na základě vývoje na trhu pak rozhoduje, které prodá.

◼ Vznikl před pěti lety, hlavním zakladatelem byl finančník a mecenáš Libor Winkler.

Fond obraz koupil v listopadu 2013 od Martina Molíka za 3,3 milionu korun. Jenže o jeho vlastnictví se nyní hlásí Ota Hofman − syn stejnojmenného známého scenáristy, který například stvořil pana Tau či napsal seriál Návštěvníci. A Molík je manželem jeho neteře.

"Obraz byl neznámý, neměl žádnou historii, byl jen jednou vystaven v roce 1939, pak se nad ním zavřela voda," popisuje právník Vyskočil.

Hofman tvrdí (a dosvědčuje mu to i několik známých a příbuzných), že mu obraz spolu s několika dalšími uměleckými díly − například kresbami Josefa Čapka a Josefa Lady − v roce 1988 nedlouho před smrtí daroval jeho otec. A před zhruba deseti lety si je všechny uložil v pražském bytě své sestry, kde měla sídlo jejich společná firma.

Jenže když v březnu 2013 jeho sestra zemřela, obrazy zmizely.

Hofman proto podal trestní oznámení na policii. Ta si s případem evidentně nevěděla rady a nakonec jej po takřka třech letech vyšetřování letos na jaře odložila s tím, že jde o tvrzení proti tvrzení. A Hofman se prý má obrátit na civilní soud, ať rozhodne, komu uvedená díla patří.

Podle Hofmana policie svoji práci odbyla. A nejenom tím, že nenařídila včas domovní prohlídky. "Kdyby udělala minimální úkony, například zjistila stav bankovních účtů, a pokud by aspoň včas všechny vyslechla, přišla by hned na to, že byl obraz prodán," uvedl Hofman.

Takto se o tom, že manžel jeho neteře obraz od Jana Zrzavého prodal, dozvěděl až téměř po třech letech.

Pravda ovšem je, že ani Hofman nepostupoval bezchybně. Zpočátku totiž obraz podle policie nedostatečně popsal, a ta ho proto zařadila mezi hledaná díla až se zpožděním a několik týdnů poté, co si fond ověřoval, že v databázi odcizených děl není. "Jen jsem nebyl schopen říct přesně jeho velikost. Ale já ho opravdu neměl změřený na centimetr, jak požadovala policie," vysvětluje Hofman.

Molíkovi se odmítají na dané téma bavit. "Jsem na dovolené a tuto věc řešit nebudu," řekla Kristýna Molíková a odmítla zprostředkovat kontakt na svého manžela. Na policii přitom Molík vypověděl, že obraz Zrzavého dostal už zhruba před dvaceti lety od své babičky a celou dobu ho měl uložen ve sklepě. To mu ale prý nikdo nemůže dosvědčit.

Poté co policie případ odložila, podal Hofman žalobu na Pro arte o vydání díla. Obvodní soud pro Prahu 4 případ začal projednávat minulý týden. A soudkyně Hana Zítková už dopředu avizovala, že verdikt v dohledné době nevynese. A také oznámila, že předvolá i řadu svědků.

Spor o Ježíše Krista

Olejomalba Jana Zrzavého Pojďte ke mně všichni (50 x 61 cm) byla poprvé vystavena v roce 1939. Později obraz získal scenárista Ota Hofman, který se se Zrzavým přátelil a ve filmu Káťa a krokodýl mu napsal roli, v níž hrál malíř sám sebe.

"Nikdy jsem v aukci nenakupovala a ani se žádné neúčastnila. Tak mi to musí někdo vysvětlit," uvedla s tím, že až potom si bude moci utvořit názor, zda fond Pro arte obraz − jak tvrdí − zakoupil v dobré víře. "Fond zakoupil obraz za cenu v té době zcela obvyklou, spíše mírně vyšší, což potvrzují aukční výsledky Zrzavého obrazů," upozorňuje Vyskočil. Nicméně v posledních letech cena výrazně vzrostla − podle posudku, který si nechala zpracovat policie, má obraz hodnotu již osm milionů korun. "Taková byla v době krádeže, teď je ještě mnohem vyšší," poukazuje Hofman.

Fond se nejdříve snažil vyřešit při smírem a soudu se vyhnout. Oslovil znovu i Molíka. Bezúspěšně. "Ujistil nás, že je vlastník. Nám nezbývá než nechat proběhnout soud," uvedl Vyskočil. "Pokud rozhodne, že máme obraz vydat, půjdeme za panem Molíkem, ať nám vrátí peníze, protože prodal, co mu nepatřilo," dodává a poukazuje na to, že vlastnictví obrazu fond nikdy netajil, několikrát ho i vystavoval a nikdo jej do loňského června na sporné vlastnictví neupozornil.

"Hádají se členové jedné rodiny a bohužel jsme do toho spadli my," konstatuje Vyskočil s tím, že v každém případě budou respektovat rozhodnutí soudu.