Po pražské galerii DSC Gallery, kde minulý měsíc představil zbrusu nový cyklistický objekt inspirovaný obrazy z 19. století, má nyní malíř Lubomír Typlt výstavu v Galerii U Betlémské kaple.

Zaměřuje se na jeho obrazy malované temperami včetně těch, které vznikly v roce 2017. Přehlídka nazvaná Vizionáři potrvá do 4. října.

"Pro sledování vývoje motivů v Typltově malbě jsou tempery nenahraditelným zdrojovým dokumentem," říká kurátor Petr Vaňous.

"Objevují se v nich dva základní tematické okruhy. Prvním je figura ve vztahu k životním projevům jako pohyb, spánek či komunikace, druhým je metaforický svět lidských konstrukcí a produktů, které zužitkovávají lidské poznání, energii a čas," dodává.

V obrazech malovaných temperami autor často rozpracovává své typické náměty a motivy, mezi nimiž jsou předobrazy velkoformátových maleb – například Kolo s konvemi, Žlutozelená vodní elektrárna, Pinocchiův konec, Koncilium nebo Jedlíci kukuřice.

V některých kresbách Typlt propojuje motivy, k jejichž malbě nakonec nedošlo – například vanu a konev, pláty skla a kočky nebo barely a elektrárny.

Jedinečná je podle kurátora Vaňouse studijní kresba kočky pijící z konve z roku 1999. Motiv se v modifikované podobě objevil na jediném Typltově obraze z počátku roku 1999.

Výrazným Typltovým tématem jsou i sarkastické morality nebo náměty ohlašující existenciální úzkost.

Samostatnou kapitolu pak tvoří motivy opakujících se figur, které kriticky odkazují na genetické i mentální klonování lidských bytostí a hrůznost všeho, co se jeví jako sobě podobné a ve své podobnosti jako anonymní a odcizené.

Lubomír Typlt studoval ilustraci a poté malbu v Praze u Jiřího Šalamouna a v Brně u Jiřího Načeradského.

"Jeho obrazy jsem poprvé viděl, když mi bylo patnáct let, na výstavě v Galerii hlavního města Prahy. V tehdejší porevoluční atmosféře byla potřeba určitá radikalita. Jeho díla byla velmi tvrdá, trochu punková, což mě velice oslovilo," řekl Typlt v loňském rozhovoru pro Radio Praha.

Mezi svůj velký inspirační zdroj tento někdejší student malířské školy v Düsseldorfu řadí obrazy německého impresionistického a později i expresionistického výtvarníka Lovise Corintha z přelomu 19. a 20. století.

"Přímo na Načeradského jsem tedy nenavazoval. Když jsem byl v jeho ateliéru, maloval jsem mrtvé kočky, ale na figuru jsem se ještě necítil," líčil Typlt.

"Tehdy mě uhranul Lovis Corinth, jehož výstavu jsem viděl v roce 1996 v Berlíně. Zároveň tam vystavoval i Georg Baselitz. Najednou bylo vidět, kolik lidí z Corintha vycházelo. Když jsem se o tom bavil s Jiřím Načeradským, přiznal, že Corinth byl také jeho velkou láskou. Měli jsme tedy společný inspirační zdroj," dodal v rozhlasovém rozhovoru.