Obraz Jindřicha Štyrského s názvem Utonulá se včera v Obecním domě vydražil za 24,3 milionu korun, což je autorský rekord. V žebříčku českých aukčních rekordů se umístil na devátém místě. Vyvolávací cena byla 13 milionů.

Dražba, kterou pořádala aukční síň European Arts, přinesla ještě jeden rekord. Instalace LacrimAu od Federika Díaze se stala nejdražším dílem českého žijícího umělce v historii aukcí, když se prodala za 6,5 milionu korun.

Z vyvolávací ceny 12,5 milionu Kč se na konečných 21,8 milionu vyšplhala cena za zlomové dílo Toyen s názvem Voda samoty.

Celkem byla prodána díla za více než 135 milionů korun. Všechny ceny jsou uvedeny s aukční přirážkou.

 

Autor název cena (Kč) rok
1. František Kupka Série C I. (Protihodnoty) 63 (mil.) 2016
2. František Kupka Tvar modré 57,4 2012
3. Oskar Kokoschka Praha 52,08 2017
4. Oskar Kokoschka Žáby 37,7 2016
5. Toyen Šero v pralese 36 2017
6. Giorgio de Chirico Zapomenuté hračky 31,44 2017
7. Josef Šíma Ateliér 28,8 2016
8. František Kupka Zhroucení vertikál 25,96 2009
9. Jindřich Štyrský Utonulá 24,3 2017
10. František Kupka Úsměv O 23,7 2012

 

Utonulá je podle pořadatelů vrcholné dílo z artificialistického období Štyrského. Namaloval ho během svého několikaletého pobytu v Paříži. "O jak klíčové dílo jde, ukazuje nespočet výstav, na kterých byl obraz prezentován. Za všechny jde například o legendární výstavu Poezie 1932 v pražském Mánesu," uvedl Albert Trnka z aukčního domu.

Dílo Toyen z roku 1955 je podle historika umění Karla Srpa zlomové proto, že autorka již překonala počáteční vstup na pařížskou uměleckou scénu, jež po roce 1945 směřovala více k abstrakci než k surrealismu, a začala vytvářet nosné předpoklady pro své vrcholné práce z druhé poloviny 50. let.

V letech 1926 a 1927 přišli Štyrský a Toyen s osobitým uměleckým směrem, který se především omezoval jen na jejich vlastní tvorbu, obdobným Teigeho poetismu. Vyznačoval se silnou lyričností, experimenty s formou a technikami.

LacrimAu Federika Díaze, obří kapka či slza pokrytá zlatem, vznikla pro český pavilon Expo 2010 v Šanghaji. Díaz ve svém díle chtěl propojit lidské slzy, podle něj jednu z mála kapalných látek, s níž se neobchoduje, zlato jako symbol emocí, moci i válek a smutku a čich jako jeden z nejstarších smyslů. Na výstavě byly návštěvníkům při pohledu na kapku snímány reakce a emoce, po jejichž vyhodnocení automatická pipetovací stanice namíchala z různých esencí osobní vůni, kterou si člověk odnesl. LacrimAu se vyvolávala za 3,6 milionu korun.

V novém aukčním rekordu se prodal také vrcholný olej Václava Radimského z roku 1900 nazvaný Chladný les v plném slunečním svitu. Nový majitel za něj zaplatil 10,88 milionu korun, vyvolávací cena byla 4,8 milionu.

Za 3,5 milionu korun se nabízel obraz Jana Baucha Snová krajina, který našel kupce za 4,34 milionu, a zaznamenal tak další autorské maximum v českých aukcích.