Když v roce 2003 vyšel první díl trilogie Alois Nebel od Jaroslava Rudiše a Jaromíra Švejdíka, stal se hlavní hrdina symbolem moderního českého komiksu.
Melancholický nádražák, který už tenkrát vypadal jako kreslená verze Miroslava Krobota, slavil úspěch u kritiky i čtenářů.
"Nebel je hodně lidský a sociální příběh. Alois se zblázní, po převratu v roce 1989 přijde o práci, padá, musí se zvednout a bojovat. Nejen s mlhou, co ho straší v hlavě," řekl nedávno Rudiš Hospodářským novinám.
Nebel prožívá úspěchy, kterými se nemůže pochlubit žádný jiný moderní komiks českých tvůrců. Je nejprodávanějším tuzemským polistopadovým komiksem, objevil se i na divadelních prknech.
A v současnosti je Praha obalená plakáty k nákladné filmové adaptaci, která do českých kin vstoupí 29. září. Atmosféru světové premiéry si Rudiš s tvůrčím týmem užil na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách, snímek se promítal i na filmové přehlídce v Torontu.
Temný film Alois Nebel prošel v Benátkách půlnočním křtem, vidělo ho asi 300 lidí - čtěte ZDE
Film Alois Nebel se pokusí o postup do oscarového finále. Vyslala ho česká akademie - čtěte ZDE
Zatím poslední knihou Jaroslava Rudiše je Konec punku v Helsinkách. "Punk není mrtvý, protože pořád je potřeba se proti něčemu bouřit a vztekat. Třeba proti aroganci politiků, zabetonování téhle země nebo tomu, že česká města patří spíš autům než lidem," říká spisovatel.
Jaký má vztah k autům? Jak prožívá úspěch Aloise Nebela? Co přijde po něm? Na vaše otázky odpovídal spisovatel Jaroslav Rudiš.