Počítačoví animátoři z americké firmy Pixar už k životu probudili virtuální hračky, brouky i příšerky. Letos došlo na obyvatele mořských hlubin. Snímek Hledá se Nemo přichází dnes i do tuzemských kin. 

Snímek, který měl ve Spojených státech premiéru na sklonku května, vynesl už téměř 400 miliónů dolarů a podle internetové databáze Boxofficereport vede letošní žebříček nejúspěšnějších amerických filmů. 

Nadšení diváků sdíleli i mnozí kritici. Philip French v londýnském Observeru nazval snímek Hledá se Nemo filmem moudrosti a krásy, Nev Pierce z BBC se rozplýval nad nápaditostí tvůrců, kteří se snaží oslovit nejen děti, ale – důrazem na rodinné hodnoty – i dospělé. 

Příběh neposlušné mořské rybičky, kterou se její milující otec pokouší vysvobodit z akvarijního vězení v zubařské ordinaci, není však v současné americké produkci výjimkou. V posledních letech se vrátila móda dlouhometrážních animovaných filmů určených pro uvádění v kinech.

Americká studia během letošního roku vyprodukovala šest podobných snímků. A na příští rok jich chystají dalších jedenáct.

Novou vlnu zájmu publika o animované produkty zahájil v polovině devadesátých let Lví král. Po jeho úspěchu se šéfové společnosti Fox rozhodli investovat víc než 100 miliónů dolarů do počítačového studia ve Phoenixu. Pro kreslené příběhy se nadchly i další velké společnosti z Hollywoodu – MGM a Warner Bros. Ne vždy ovšem byly jejich produkty v kinech úspěšné.

Na módní vlně se svezly japonské animace, o kterých do té doby za hranicemi Japonska věděli jen skuteční znalci. Celovečerní snímek Cesta do fantazie, který prošel i českými kiny, dokonce vyhrál prestižní Berlinale.

Snímek Hledá se Nemo se stal bezprostřední odpovědí na velký úspěch Shreka, který se zrodil v konkurenčním studiu DreamWorks Stevena Spilberga a dotáhl to až mezi pět snímků nominovaných na Oscara v kategorii nejlepší film roku.
Producent animovaných filmů Walt Disney Pictures při výrobě Nema opět spolupracoval se studiem Pixar. Zatímco Disney v tomto spojení představuje klasickou tradici, Pixar je průkopníkem nových animačních postupů, spojených s rozvojem počítačové techniky.

Scenáristou a režisérem se stal Andrew Stanton, který se podílel už na vzniku předchozích snímků, jež vzešly z koprodukce obou společností (dva díly Toy Story – Příběh hraček, Život brouka a Příšerky s.r.o.). Kromě zhruba padesáti animátorů v jeho týmu působili i specialisté na život ryb.

"Na příběhu mne nejvíc přitahovalo, že hlavním představitelem je otec," prozradil Andrew Stanton, "nepamatuji se na žádný jiný animovaný film, který by byl vyprávěn z této perspektivy." Do filmu mohl vtělit mnoho vlastních zkušeností. Prostředí oceánu se mu navíc jevilo jako dobrá metafora života. "Je to nejstrašidelnější a zároveň nejzajímavější místo světa. Může se v něm odehrávat doslova cokoli, ať už v dobrém či špatném smyslu slova."

Pro namluvení jednotlivých postav byli najati známí herci, mj. Geoffrey Rush či Willem Dafoe. V české verzi pak své hlasy propůjčili populární herci tuzemští - Ivan Trojan, Barbora Munzarová či Jiří Macháček.

Hledá se Nemo.
Finding Nemo, USA 2003.
101 minuta, český dabing.
Distribuce v ČR: Falcon.