Album Tales Of A Librarian, které v těchto dnech vydává americká písničkářka Tori Amos, není výběrem největších hitů - tzv. Best Of - v pravém smyslu slova.

Umělkyně, trvale usazená ve Velké Británii, totiž připravila titul podle "knihovnického klíče". K vybraným oborům vědecké metodologie přiřadila dvě desítky písní, jež svým obsahem nebo poselstvím dané tematice odpovídají. 

V kolonce Sociální vztahy (a pod paragrafem Znásilnění) lze nalézt skladbu Me And A Gun. Křesťanství a teologii, respektive podskupině Odpuštění, odpovídá drásává píseň Crucify, a tak dále. 

Charismatická Tori Amos za svou takřka patnáctiletou kariéru do svých skladeb skutečně promítla tolik různorodých motivů, že by se jejich výčet mohl přirovnat pohledu na vybavenou knihovnu.

Velmi pestrý - takřka románový - je rovněž písničkářčin osud, jenž se pevně svázán s její tvorbou. Proto i ona sama označuje Tales Of A Librarian nikoliv za antologii, ale za "hudební autobiografii".

Pokud totiž existuje přesnější označení pro podstatu produkce Tori Amos, je to maximální autentičnost: Autentičnost v projevu, jenž osciluje od expresivního klavíru přes taneční hudby až po projev á capella. Autentičnost i v textech, do nichž projektuje své bezprostřední zkušenosti například se znásilněním, potraty nebo hledáním Boha. 

Poměrně složitá struktura veršů, doplněná o propracované, chytlavé a přitom mírně "abstraktní" melodie, Amos postavily po bok Joni Mitchellové či Kate Bushové. Hlavně k Bushové ji poutaly podobné hlasové výšky a v ranné fázi kariéry klavír, jímž své písně doprovázela. 

Důkaz je možné hledat zejména na jejím debutovém albu Little Earthquakes (1992), ale vlastně i další nahrávce Under The Pink (1993). Už tehdy si však recenzenti začali všímat její osobitosti a daleko častěji se jméno Tori Amos začalo skloňovat v souvislosti s žánrově dost vzdálenými písničkářkami PJ Harvey a Björk. "Tyto tři dámy se staly hlavními aktérkami generace inteligentních, kultivovaných a velmi sečtělých písničkářek," uvádí v životopise Amos hudební stanice VH1. 

Nové album Tales Of A Librarian nepostrádá ani Toriiny novější známé skladby - jak už však bylo naznačeno -, určující nebyla ani tak výše prodeje singlu jako spíše jeho obsah. Z Boys For Pele (1995) je to například 30. léta evokující Mr. Zebra; z nahrávky From The Choirgirl Hotel (1997) pak písničkářka vybrala písně jako Jackie's Strength nebo Playboy Mommy. 

Výběrem ovšem práce na "autobiografii" neskončila. Dvacítka písní totiž byla remasterována, některé skladby doznaly přearanžování, doplněna byla rovněž instrumentace. Výrazně přibylo strunných nástrojů, bicích, doprovodných kytar... 
Rozhodně se ale nedá říct, že by provedenými korekcemi Tori Amos svou dosavadní tvorbu přikrášlovala.

Ačkoliv v současnosti žije v relativním klidu rodiny, bouřlivých projevů se nevzdává. Už tak do hloubky neotevírá nitro - zato poukazuje na celospolečenské problémy. Naposledy to dokázala na loňském albu Scarlet's Walk.
Zkrátka: lyrická poezie i ohnivá filipika. Taková je knihovna Tori Amos.

Tori Amos: Tales Of A Librarian, Atlantic/Warner 2003, 79 minut.