Hip-hop, rhythm&blues, soul, částečně pop. Tyto čtyři hudební žánry opanovaly nedělní udílení amerických hudebních cen Grammy. Předávání cen se podle tiskových agentur odehrávalo v mírně nervózní atmosféře. 

Organizátoři se báli podobného skandálu, který se svým odhaleným ňadrem nedávno předvedla Janet Jacksonová. Televizní diváci tak nesledovali ceremoniál v přímém přenosu, ale z preventivních důvodů s pětiminutovým posunem. 

Proti loňskému roku, kdy se jednoznačnou královnou stala sympatická a talentovaná debutantka Norah Jonesová, neměly poslední Grammy jednoznačného vítěze či vítězku.

Nejvíce zlatých gramofonků získala členka oblíbené dívčí formace Destiny's Child Beyoncé Knowlesová, která patří v posledních měsících k nejpopulárnějším osobnostem Spojených států. Za své debutové sólové album s názvem Dangerously In Love si jich vysloužila pět. Ze strany porotců šlo o sázku na jistotu.

Beyoncé se navzdory nejvyššímu počtu cen trochu ztratila v žánru R&B a do nejsledovanějších kategorií se nepropracovala. S nahrávkou, která vedle klasických postupů rhythm a blues využívá i rapových, gospelových a soulových postupů, jí pomáhali umělci, kteří se rovněž objevili mezi oceněnými. Například Luther Vandross si z Los Angeles odnesl Grammy za Nejlepší skladbu roku. 

K překvapení nedošlo ani v dalších kategoriích. Nejlepším albem bylo vyhlášeno dvojCD Speakerboxxx/The Love Below atlantské hip-hopové dvojice OutKast, Nejlepší nahrávkou roku pak píseň Clocks od britské kytarově-popové skupiny Coldplay. Ta sbírá vavříny se svým dva roky starým albem A Rush Of Blood To The Head. 

Ačkoliv jsou americké hudební ceny - podobně jako Oscary - sledované po celém světě, pro evropské posluchače příliš velký význam nemají. Alespoň v těch hlavních kategoriích: Beyoncé, OutKast, Luther Vandross, Christina Aguilera (držitelka Grammy za Nejlepší ženský výkon) ani Justin Timberlake (Grammy za popový počin) se v evropských, potažmo českých hitparádách prodeje nijak zvlášť nedrží. 

Důvěrněji známá jsou jména dalších letošních nositelů Grammy. Vedle Pata Methenyho, Chicka Corey nebo Waynea Shortera v oblasti jazzu porotce zaujal Ibrahim Ferrer, člen legendárního kubánského Buena Vista Social Clubu, albem Buenos Hermanos. 

Ferrer se spolu s dalšími čtyřmi kubánskými hudebníky postaral o nechtěnou popularitu ještě před udělováním cen. Americké úřady jim totiž neudělily vstupní víza. Důvodem měly být podle listu Miami Herald nejen restrikce související s tažením proti terorismu, ale rovněž obava před tím, aby honoráře hudebníků neskončily u Fidela Castra. 

Uznání se dostalo Leoši Janáčkovi. Jenůfa (Její pastorkyňa) v nastudování orchestru Covent Garden mimo jiných s českou pěvkyní Evou Randovou získala titul Nejlepší operní nahrávka. 

Českému publiku je známý i dirigent Michael Tilson Thomas, jenž stojí za Nejlepším albem vážné hudby - Mahlerovou Symfonií č. 3. Nahrál ji se sanfranciskou symfonií. Tilson Thomas je zasvěceným mahlerovským interpretem, autor je mu blízký a spřízněný. Mahlera hraje sršatě, břeskně, v tempu, na potřebných místech i mysteriózně, či odlehčeně a pobaveně. 

Živé nahrávky Mahlerových symfonií vycházejí z koncertů v běžné abonentní sezóně v Davies Symphony Hall. (jh, VEB)