V pražském Rudolfinu se dnes udělovala nová ocenění Czech Grand Design. Cenu si odneslo sedm designérů a firem. Do síně slávy vstoupil pětaosmdesátiletý designér Stanislav Lachman za celoživotní dílo a přínos v oblasti českého průmyslového designu.

V kategorii produktový designér dostal cenu Jiří Pelcl za soubor nápojového skla Vicenza pro Bohemia Crystalex Trading a za jídelní a nápojovou porcelánovou soupravu Bohemia White pro firmu Český porcelán Dubí. Akademie Pelclovi zároveň udělila zvláštní cenu za největší počet nominací.

V kategorii oděvní designér akademie vybrala jako nejlepšího tvůrce minulého roku Muset Fashion Design za obě letošní kolekce: XXY a Příběhy bot. Nejlepším grafickým designérem roku se stalo Studio Side 2, které tvoří Tomáš Machek, Luděk Kubík a Karel Haloun, za vytvoření logotypu České republiky.

Módním fotografem roku se stala dvojice Salim Issa a Štěpánka Stein díky vytvoření série módních fotografií pro módní návrháře Muset fashion Design a Sistersconspiracy a série fotografií pro časopis BLOK. Titul objev roku a 50.000 korun obdržel Petr Korecký za porcelánový set Do tmy určený pro nevidomé a zrakově postižené a za svítidla Rustafara.

Prodejcem roku je firma Qubus Design a výrobcem roku jsou Sklárny Květná/sklářská huť Klára za nový projekt kolekce designového skla, za spolupráci s českými designéry a za projekt Craftsmanship ve spolupráci s VŠUP Praha.

Nejvíce nominací navrhla akademie v kategorii produktový designér (28), po 23 nominovaných měly kategorie objev roku, výrobce roku a síň slávy. Nejméně nominací, jen 15, bylo v kategorii módní fotograf roku.

Ceny Czech Grand Design pořádá agentura Profil Media, o laureátech rozhoduje akademie, která má přes 50 členů z řad kurátorů, teoretiků či novinářů z oboru.

S Lachmanovými výrobky se setkal každý

Lachman během svého života vytvořil 1200 návrhů - žehličky, vysavače, kuchyňské roboty a další domácí elektrospotřebiče. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (VŠUP) a ještě jako student spolupracoval s profesory na návrhu interiéru salonního vozu, který vyráběla Tatra Smíchov jako dar k sedmdesátinám Josifa Vissarionoviče Stalina.

V dalších letech se stal vedoucím návrhářů Kovotechny, po reorganizaci Elektropragy Hlinsko, pozdějšího podniku ETA. Právě archetypální vzhled vysavače ETA 402 Jupiter byl nedávno zařazen do prestižního seznamu sta ikon českého designu. Sám Lachman si velmi cenil krémového vysoušeče vlasů vyráběného od padesátých až do osmdesátých let a kosodélníkové žehličky ETA 211. Zmíněná žehlička byla zajímavá dvěma špičkami, díky nimž nebylo nutné ji při žehlení otáčet, ale většina domácností inovativní design nepřijala a setrvala u typických žehliček s černou rukojetí, také navržených rovněž Lachmanem.