Rodiny, které vlastní automobilku Porsche, jsou blízko kompromisní dohody o další budoucnosti firmy. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na zdroj blízký jednání. Podle dohody, kterou by měl podpořit i předseda dozorčí rady Wolfgang Porsche, by Volkswagen pohltil zdravou divizi výroby sportovních aut Porsche, jak navrhuje šéf dozorčí rady Volkswagenu a spolumajitel Porsche Ferdinand Piëch.

Volkswagen by nejprve převzal jen polovinu Porsche AG. Holdingová společnost Porsche SE by nadále zůstala pod kontrolou rodin Porsche a Piëchů.

Katarský investor, který má zájem o investici do Porsche i Volkswagen, by získal od Porsche kontrakty na akciové opce, díky kterým by měl ve Volkswagenu podíl 20 procent.

O budoucnosti výrobce luxusních sportovních vozů se bude jednat 23. července na mimořádném zasedání dozorčí rady. Už v pátek však německý magazín Spiegel přinesl informaci, že dosavadního šéfa Wendelina Wiedekinga v čele automobilky nahradil Michael Macht. Jenže Wolfgang Porsche to obratem popřel s tím, že k žádné změně ve vedení nedochází.

Porsche nedávno opustilo plány na převzetí Volkswagenu kvůli obrovskému nárůstu dluhu a nyní vlastní 51 procent hlasovacích práv Volkswagenu. Snaha získat Volkswagen vedla k tomu, že Porsche nashromáždilo dluhy až za devět miliard eur.

"Zatím nepadlo definitivní rozhodnutí. V úvahu připadá i kombinace obou možných řešení," uvedl ve čtvrtek pro list Financial Times zdroj dobře obeznámený s celou situací.

Čtyři miliardy nestačí

Během jednání se do ostrého sporu dostal spolumajitel Porsche a šéf dozorčí rady VW Ferdinand Piëch a předseda představenstva Porsche Wolfgang Porsche. Piëch požaduje, aby se obě automobilky spojily a odmítá vstup třetího velkého akcionáře. Podporuje plán, aby VW, ve kterém Porsche vlastní téměř 51procentní podíl, odkoupil 49procentní balík akcií zpět.

Za téměř poloviční podíl nabídl VW podle agentury Bloomberg zhruba čtyři miliardy eur. Tuto částku včera ale razantně odmítl předseda závodní rady a viceprezident dozorčí rady Porsche Uwe Hück. "Čtyři miliardy rozhodně nestačí. Správná cena se pohybuje kolem sedmi osmi miliard eur," uvedl Hück pro Bloomberg.

Hück stojí na straně Wolfganga Porscheho, který odmítá prodej podílu rivalovi z Wolfsburgu, chce navýšit kapitál a prodat podíl v Porsche katarskému fondu. Německá média uvádí, že Katar nabídl za čtvrtinový podíl v holdingu Porsche a opce na koupi akcií VW přibližně sedm miliard eur.

Se vstupem Kataru do Porsche souhlasil i dosavadní šéf automobilky Wiedeking a tento postoj mu zřejmě "zlomil vaz". O jeho odvolání usiloval zejména Ferdinand Piëch.

Ještě ve čtvrtek vedení Porsche podobný scénář popíralo. "Jsem spokojený šéf představenstva a cítím se ve své funkci dobře," řekl Wiedeking na oslavě stoletého jubilea Audi. O den později se již údajně jedná o podmínkách jeho odchodu. 

Není to tak dlouho, kdy byla situace opačná a Porsche chtělo "spolknout" svého patnáctkrát většího rivala VW. V roce 2005 získal Porsche ve VW 20procentní podíl, který postupně navyšoval. Společnost plánovala získat až 75 procent kmenových akcií VW, ale letos, kdy dosáhla podílu 51 procent, jí došel dech. Během vyčerpávajícího boje o převzetí VW si Porsche nadělalo dluhy přesahující 10 miliard eur.

V mocenském boji obu automobilek hraje důležitou úlohu také dolnosaská vláda. Ta vlastní ve VW menšinový, zhruba 20 procent akcií, ale »zákon o Volkswagenu« jí dává právo veta. Dolnosaský premiér Christian Wulff uvedl, že obě automobilky by měly dát konečně jasně najevo, jakou cestou se chtějí vydat.

Pokud by se oba výrobci aut přece jen spojili, vzniklá firma by zahrnovala celkem osm značek osobních vozů, včetně české Škody Auto.