Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy České školní inspekce (ČŠI). Školy však nemají na nové počítače peníze. Dotace z rozpočtu na toto vybavení totiž za poslední tři roky klesly o 80 procent.

Ve čtyřech pětinách hodin, které inspektoři navštívili, kantoři nijak nevyužívali počítačovou techniku. Přitom naprostá většina dětí má k počítačům kladný vztah a jejich užití by uvítala.

Pedagogové však moc nevědí, jak moderní technologie zařadit do výuky, chybí jim prý metodická podpora. Navíc počítače mají školy často jen v počítačových učebnách. "Učitelé by i chtěli, ale nemají na čem a nemají kde," shrnul mluvčí ČŠI Libor Vacek.

Podle ředitelky ČŠI Olgy Hofmannové na tom byly některé školy s počítačovým vybavením tak špatně, že jim inspekce dala alespoň své vyřazené počítače. "Katastrofická situace je u malých škol," upozornili odborníci z ČŠI. Pokud se nezačne s obnovou vybavení hned, bude v roce 2010 na malých školách do sta žáků asi 70 procent počítačů starších pěti let.

Hofmannová uvedla, že velká část těchto starších počítačů pochází ze sedmimiliardového projektu Internet do škol, což prý byla jedna z posledních akcí výrazně zaměřených na podporu komunikačních technologií ve výuce. Tento projekt však skončil fiaskem, podle Nejvyššího kontrolního úřadu při něm ministerstvo školství nehospodárně využilo 884 milionů korun.

S připojením k internetu a s jeho rychlostí prý ale školy v současnosti nemají problém. "Ale platí za to obrovské částky, které naprosto neodpovídají standardu," upozornil Kamil Melichárek z ČŠI.

Ředitelé škol se prý nemají kde poradit, jak si zařídit levnější připojení. Na odborného počítačového pracovníka většinou nemají peníze. V roce 2008 také klesly státní dotace na nákup techniky na dvacet procent oproti roku 2006.

Výzkum prováděla inspekce ve druhém pololetí minulého školního roku, zúčastnilo se jej 463 základních škol.