Zvýšení daně z přidané hodnoty z 19 na 20 procent, k němuž má dojít od ledna příštího roku, by většina automobilek ochotně zakalkulovala do svých cen. Nyní se to ovšem - až na výjimky - obává přiznat. Vyplývá to z improvizované ankety HN mezi představiteli nejprodávanějších značek v zemi.

Příčinou je nízká poptávka, která automobilky nutí omezovat výrobu. Kia v Žilině začátkem října na dva dny zcela zastavila výrobu, mladoboleslavská Škodovka se ke dvoudenní odstávce chystá koncem října.

Prodej nových aut v Česku se v pololetí meziročně snížil o 12,4 procenta, za tři čtvrtletí ale už o 13,8 procenta. Kvůli nízké poptávce, jejímž důsledkem je agresivnější konkurenční soupeření, automobilky zvyšovat ceny nechtějí.

Budou dealeři prodávat se ztrátou?

Na druhé straně jsou nyní marže prodejců tak nízké, že jejich další snížení o nárůst DPH by pro řadu dealerů znamenalo prodávat auta se ztrátou. Jde o důsledek již rok trvajících kampaní slev, kterými se automobilky i jejich prodejci snažili zamezit poklesu prodejů v době ekonomické krize.

Slevy dosahovaly a dosahují desítek tisíc korun, například Škoda Octavia Tour se nyní prodává za 280 tisíc místo za 340 tisíc korun. Během posledních dvanácti měsíců tak klesly ceny nových vozů v Česku v průměru o 10 procent.

"Mohu prohlásit, že Volkswagen zvýšení DPH do svých cen promítne. V maržích prodejců už není žádný prostor, který by mohl vyšší daň pokrýt," řekl HN Jan Klíma, mluvčí společnosti Import Volkswagen Group (IVG). Ta do Česka dováží i vozy Seat. Jejich ceny budou podle Klímy reagovat na vývoj trhu.

V případě prémiových vozů Audi, které jsou další značkou dováženou IVG, nemá procentní zvýšení DPH význam. "Tyto vozy kupují většinou firmy nebo podnikatelé, kteří využívají možnosti odpočtu DPH," vysvětlil Klíma.

"Platnost cen, omezenou koncem září, nyní prodlužujeme do konce letošního roku. Co bude po novém roce, to v současnosti nedovedu říci," uvedl Martin Lihart, mluvčí české pobočky společnosti Ford Motor Co. Ford je nejprodávanější zahraniční značkou v zemi.

Vlastní šrotovné

Hyundai nyní zavedl druhou etapu vlastního šrotovného, sleva 30 tisíc korun na nový vůz při odevzdání starého platí do konce října. O cenách pro příští rok ale ještě rozhodnuto není. "Prozatím o zvýšení cen o procento DPH neuvažujeme," řekla mluvčí společnosti Veronika Jakubcová.

"Rozhodnutí o zvýšení DPH bylo přijato rychle. Škoda Auto nedokáže v současné době stanovit, zda ceny vozů od ledna 2010 změní," řekl Jaroslav Černý, mluvčí Škody Auto.

Pokud by firmy zvýšení DPH zakalkulovaly do ceny, zvýšila by se například současná cena vozu Hyundai i20 o 2290 korun na 232 tisíc, u vozu Škoda Roomster by cena vzrostla o 2990 korun na 302 tisíc.