Nejmladší česká žánrová soutěž Czech Grand Design, oceňující návrháře všech oborů, vstupuje teprve do svého čtvrtého ročníku a už má přízeň na "nejvyšších místech".

Nejenže budou vítězové vyhlášeni 6. března v noblesních prostorách Stavovského divadla a ceremoniál bude vysílat i Česká televize, letos poprvé podpoří dvě kategorie také Ministerstvo kultury a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pořadatelé včera oznámili širší nominace v osmi kategoriích.

"Nominace jsou rok od roku obsáhlejší," říká Pavel Liška, rektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové, který je člen přípravného výboru soutěže.

Odborníci vybrali z letošní produkce práce zhruba dvou stovek návrhářů a návrhářských studií, módních fotografů a designových obchodů. Jejich seznam, který je dostupný na www.czechdesign.cz, je ukázkou toho nejlepšího, co čeští grafici, objektoví designéři, módní návrháři či fotografové v poslední době vytvořili.

Nábytek, tapety, fotografie

"Kvalita i zájem o design u nás roste, už to není téma jen několika akademiků," pochvaluje si rektor VŠUP. "Za nejdůležitější považuji objektový design, protože ten nejvíc ovlivňuje obecný vkus. Češi jsou také v tomto oboru nejdále," dodává Liška.

Objektový design má v soutěži kategorii nazvanou Designér roku a letos nově ji podporuje i Ministerstvo kultury. Do širší nominace se dostalo například studio HipposDesign s návrhem mobiliáře pro Národní technickou knihovnu, Cohn studio za nápojový set Ufo nebo Ondřej Václavík za design nové lahve pro Poděbradku.

V kategorii Grafický designér roku odborníky zaujala například Veronika Jiroušová s návrhem tapet, Adam Macháček za katalog k brněnské výstavě Příjemné závislosti nebo Studio Najbrt za plakáty pro Národní divadlo. Z módních fotografů se o cenu uchází Václav Jirásek za výstavu Zjevení nebo Jiří Turek a Lukáš Vrtílek za snímky publikované v přílohách Hospodářských novin.

Soutěž Czech Grand Design oceňuje ještě výjimečné akce obchodů a butiků (kategorie Obchod roku), a také výrobce, kteří spolupracují s designéry. Poslední dvě kategorie patří nejmladším designérům (Objev roku) a inspirativním osobnostem (Síň slávy).

Kvalita vratké skleničky

Po březnovém vyhlášení se vítězové představí na výstavě v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Mezi oceněnými pracemi se nejspíš objeví i několik artistních, lehce nepraktických návrhů, kterými je proslulé zejména módní návrhářství.

"I extravagance je ale potřeba. Uvolňuje hranice vkusu, rozšiřuje možnosti i pro masovou produkci," obhajuje designérské výstřednosti Pavel Liška.

Podle něj i krásná, ale úmyslně vratká sklenička má své poslání. "Protože špatně stojí, dávám na ni pozor, věnuju jí pozornost a ona mě může obohatit. Použitelnost nemusí být samozřejmá jako u kliky od dveří. K některým designovým objektům si musím najít vztah. Je to dobře, vždyť nemusím věnovat pozornost jen burze nebo svému bankovnímu kontu," dodává Liška. 

Související