Situace kolem cestovní kanceláře Sunny Days se nadále komplikuje. Zatímco majitelé usilovně shánějí pojišťovnu, která by "cestovku" pojistila proti úpadku, živnostenský úřad na popud ministerstva pro místní rozvoj zahájil proces odebrání koncese. Na klíčovou otázku, zda může nepojištěná kancelář vypravovat zájezdy, odborníci nyní hledají odpověď.
Sunny Days vypršelo pojištění v neděli, pojišťovna Generali smlouvu neprodloužila s poukazem na finanční situaci kanceláře. Cestovní kancelář proto ode 1. února nemůže prodávat zájezdy. Sama CK uvedla, že tímto dnem pozastavila prodej veškerých svých zájezdů a intenzivně jedná o uzavření nové pojistné smlouvy.
"Naše společnost intenzivně jedná prostřednictvím pojišťovacích makléřů o uzavření nové pojistné smlouvy na pojištění proti úpadku, aby tak mohla v nejkratší možné době nadále působit na trhu jako řádná cestovní kancelář a prodávat naše zájezdy. Dále jednáme i s dalšími cestovními kancelářemi, prostřednictvím kterých by cestovní kancelář Sunny Days s.r.o. mohla prodávat zájezdy a uspokojit tak vysokou poptávku po svých službách, které se mezi veřejností těší velké oblibě," uvedla CK v tiskové zprávě. Není ale jasné, zda může vypravit na dovolenou klienty, kteří si zájezd koupili ještě v době platného pojištění. Další zájezd je plánován na neděli.
"Prodané zájezdy musíme uskutečnit, to jsou naši klienti, o které se postaráme," řekl ČTK spolumajitel kanceláře Ridha Ben Ahmed. V tiskové zprávě pak CK odmítla, že by byla ve špatné finanční situaci. "Cestovní kancelář Sunny Days je v dobré ekonomické situaci a dostojí veškerým svým závazkům," stojí v tiskové zprávě. Podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury lze zájezd vypravit, neboť cestovní kancelář zůstává cestovní kanceláří až do odebrání živnostenského oprávnění.
Jiný názor má ministerstvo pro místní rozvoj. Mluvčí Martin Ayrer se nejprve jednoznačně vyjádřil proti možnosti uskutečnění zájezdu, doplnil však, že záleží především na pojišťovně. "Je to složitý případ, zřejmě první tohoto druhu vůbec," uvedl Ayrer. Živnostenský úřad přitom nemá žádnou lhůtu na odebrání licence, Ayrer délku procesu odhaduje na dny.
"Živnostenský úřad musí rozhodnout neprodleně, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení a následně musí rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění zaslat podnikateli, který má od oznámení 15denní lhůtu pro odvolání. Teprve pak může rozhodnutí nabýt právní moci," popsal správní proces mluvčí ministerstva průmyslu Pavel Vlček. Pokud jde o právnickou osobu, doručuje se rozhodnutí do datové schránky podnikatele.
Jasno už má také pojišťovna Generali, která by případně musela řešit možné problémy klientů na rekreaci. "V případě, že cestovní kancelář Sunny Days získá oprávnění k provozování cestovní agentury, nemusí být ze zákona pojištěna proti úpadku. Zároveň nesmí nabízet, prodávat, organizovat a vypravovat vlastní zájezdy," sdělil ČTK mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.
Pokud již klient na dovolenou odletěl, vztahuje se na něj pojištění proti úpadku, které měla Sunny Days u pojišťovny sjednané. Jestliže má klient zakoupený zájezd a čeká na odlet na dovolenou, můžou podle pojišťovny nastat dvě varianty. V první si s ním Sunny Days sama vypořádá své závazky, které vznikly v době, kdy byla cestovní kanceláří. Druhou možností je, že závazky Sunny Days převezme jiná cestovní kancelář s řádně uzavřeným pojištěním proti úpadku. S tímto řešením ale klient, který má se Sunny Days jako cestovní kanceláří podepsánu cestovní smlouvu, musí souhlasit.
Majitelé se mezitím snaží "cestovku" zachránit. "Stále jednáme, vypadá to, že nějaká pojišťovna do toho půjde," řekl Ahmed. Přeměna cestovní kanceláře na cestovní agenturu není podle něj aktuální. Zájemců je podle něj dost. Jak uvedl Okamura, Sunny Days se zřejmě snaží sehnat pojištění u některého zahraničního ústavu.
Informace o konci pojištění Sunny Days se objevily v pátek, problémy však zřejmě trvaly již několik týdnů. "Sunny Days jsme o neprodloužení smlouvy informovali již 19. prosince loňského roku, abychom jí poskytli dostatečnou časovou rezervu na vyhledání nového pojistitele," uvedl Cívka.
Pojistka měla původně skončit ke konci roku, Generali ale podle Cívky dala "cestovce" měsíc navíc, aby měla dostatek času pro sjednání nového pojištění jinde.