Za týden začnou zimní olympijské hry ve Vancouveru a zájem o olympijské zboží stoupá. To ošem mohou nabízet jenom oficiální sponzoři her. Řada firem se ale snaží balancovat na hraně zákona a prodává zboží, které se tomu s olympijskou tematikou podobá. Jde o velké peníze. Podle odhadů se totiž jen oficiálního zboží prodá za půl miliardy kanadských dolarů (téměř devět miliard korun).

Zájemců byly stovky

Organizační výbor pro pořádání zimní olympiády a paralympiády ve Vancouveru (VANOC) podle deníku Victoria Times Colonist udělil licenci téměř padesáti firmám, v naprosté většině kanadských. Ovšem zájem byl daleko větší - zájemců byly stovky.

"Vítězné firmy nabídly něco jedinečného. Věříme, že jde o ty nejlepší podniky v zemi, které mají výrobky olympijského kalibru," uvedl člen organizačního výboru Dennis Kim. Vybrané podniky dodávají na trh například různé suvenýry a maskoty či oblečení. Organizační výbor bude jejich práva chránit do 31. prosince 2012.

Mezi neúspěšné účastníky výběrového řízení patří například kanadská oděvní firma Lululemon, která je podle deníku The Toronto Star proslulá vychytralým marketingem. Vedení firmy nejprve se ale situaci přizpůsobilo. Na trh uvedlo rukavice či bundy s poněkud krkolomnou značkou "Skvělá sportovní událost, která se koná v Britské Kolumbii mezi roky 2009 a 2011".

Riskantní krok se jí vyplatil. "Za pět dní jsme prodali tolik jako jindy za šest týdnů," řekl mluvčí firmy Eric Peterson. Reakce zákazníků prý byly z 99 procent pozitivní. O reakci organizačního výboru to říct nelze. Firma podle něj sice neporušila znění zákona, jeho duch ale nedodržela určitě. Lululemon se hájí tím, že ač nepatří mezi oficiální sponzory, sportovce i tak podporuje.

I sobci vydělávají

Není navíc jedinou firmou, jejíž aktivity nejsou organizačnímu výboru her příliš po chuti. Výrobce kosmetiky Lancome, jenž rovněž nepatří mezi oficiální sponzory, například představil tematickou řadu kosmetiky. "Co máme dělat? Zavřít dveře a neprodávat?" namítl Michael Budman z kanadské oděvní firmy Roots, která také připravila neoficiální olympijskou kolekci.

Oděvní společnost Bay, která naopak patří mezi oficiální sponzory her, se na věc pochopitelně dívá opačně. Podle jejího viceprezidenta pro marketing Patricka Dickinsona má obchod podobně jako sport pravidla. "Koupili jsme si práva. Právě oficiální sponzoři umožňují konání her," podotkl. Dodal, že prodejci, kteří na hrách vydělávají bez této investice, jsou "sobečtí".

Zájemci o zboží s olympijskou tematikou si v Kanadě mohou vybírat z přehršle oblečení v kanadských, ale i jiných národních barvách, ale třeba i ze speciálních kolekcí šperků či hodinek. Nechybí ani kosmetika. Pozadu ale nezůstávají ani řetězce rychlého občerstvení.