Celosvětové tržby

Alenka v Říši divů
227 milionů dolarů, přibližně 4,3 miliardy korun

Avatar
2,6 miliard dolarů, přibližně 48,9 miliard korun

Před pár měsíci se to zdálo zcela nemožné. Překonat dvanáct let starý komerční rekord velkofilmu Titanic, který v roce 1997 vydělal na tržbách v kinech přes 1,8 miliardy dolarů, bylo vizí z říše fantazie.

Jednomu fantastovi se to však podařilo. A pak vydělal ještě mnohem víc.

James Cameron s Avatarem během dvou měsíců překonal sám sebe a vlastní zaoceánský parník poslal ke dnu podruhé. Z velké části má digitálně animovaný Avatar k dnešnímu dni na kontě z kin 2,6 miliardy dolarů - a jeho výnosy stále rostou. Svůj astronomický půlmiliardový rozpočet splatil již pětkrát.

Před kiny se po letech opět tvoří fronty, jen v Česku už Avatara v kině zhlédlo přes 1,1 milionu lidí.

Říše trojrozměrných divů

Veleúspěšných filmů vracejících do tabulek návštěvnosti cifry z přelomu tisíciletí teď neustále přibývá. Jejich společným jmenovatelem je neustálá inovace 3D-formátu, provázaná s dokonalým globálním marketingem.

Posledním obrovským kinohitem je Burtonova 3D Alenka v Říši divů. Předpoklady úspěchu splňuje do puntíku.

Po jediném týdnu od světové premiéry má Alenka v "Říši trojrozměrných divů" na kontě už skoro čtvrt miliardy dolarů, a také historicky nejrychlejší start v amerických kinech.

Tabulky návštěvnosti podle očekávání ovládla ve většině zemí světa včetně Česka. Například jen během víkendu si nového Burtona nenechalo ujít 70 tisíc Čechů.

"Jde o komerčně vůbec nejúspěšnější film Burtonovy kariéry a pro distributory i provozovatele kin o jednoznačnou sázku na jistotu," komentoval první globální čísla Alenky americký analytik zábavního trhu Brandon Gray pro oficiální monitorovací portál Boxofficemojo. Propadákem jistě nebude ani 3D-verze posledního dílu Harry Pottera.

Avatara zřejmě už ale neporazí nikdo. Filmy ve 3D vznikaly již dříve. Cameron však jako první dokázal nový formát využít nejen jako líbivý, ale bezúčelný doplněk svého filmu, nýbrž celou epopej právě na 3D-rozměru vystavět, a to tak, aby počítačová vizualizace v hraném ději nerušila, ale naopak diváka ještě více a intenzivněji vtáhla do děje.

Avatar našel recept na krizi v době, kdy filmový průmysl kvůli zdražování vstupenek čelil hrozivým propadům návštěvnosti, decimovalo jej pirátské stahování filmů i raketový nástup domácích kin. Díky vývoji nových počítačovým technologií se však nyní stává 3D-formát zaručeným komerčním tahákem.

Budoucnost jen ve 3D

Základní příčiny fenomenálního úspěchu? Film ve 3D si z ilegálního portálu nestáhnete. Nepustíte si jej doma na levném DVD. "Lidi prostě musejí přijít do kina. A šeptanda a všeobecný mediální humbuk je tam postrčí ještě spíš," řekl v době premiéry Avatara loni v prosinci Cameron.

Měl pravdu. A nominace na Zlaté glóby i na devět Oscarů (byť v noci na pondělí nakonec proměnil jenom tři, právě za efekty a triky) mu jenom pomohly.

Ačkoliv jsou dosud 3D-filmy stále spíše velmi drahou lahůdkou pro hrstku nejznámějších filmařů, do budoucna se s formátem 3D počítá jako s nejrozšířenější filmovou formou.

"Jde o nezbytný a nutný vývoj pro to, aby se kinematografie posunula zase o něco dál. Věřím, že v nepříliš vzdálené budoucnosti budou ve 3D všechny filmy, řemeslnou invenci nelze zastavit, a technologie bude stále dostupnější," uvedla pro AP Celine Rattrayová, prezidentka společnosti Mandalay Vision, jež se zaměřuje na nezávislou produkci.

"3D se stane normou stejným způsobem, jako se normou kdysi stala barva," dodala Rattrayová.