Navzdory sedmi letům protestů obcí a ekologických organizací zastupitelé Libereckého kraje v úterý schválili kontroverzní severní koridor pro silnici R35, která tak v budoucnu rozdělí Český ráj na dvě části.

Krajské vedení v obavě z protestů omezilo vstup do budovy krajského úřadu, na jednání se tak dostalo jen kolem 60 lidí, dvě třetiny z nich pak vystoupily v diskuzi. Většina se snažila zastupitele přesvědčit, aby pro variantu nehlasovali. Neuspěli. Záměr prošel především díky podpoře zastupitelů z ČSSD.

Schválený návrh je ale zatím jen doporučením ministerstvu dopravy, kudy koridor pro silnici vést. "Jsme přesvědčeni o tom, že severní varianta silnice R35 je špatná, už sedm let požadujeme kvalitní vyhodnocení všech známých variant, výsledkem je studie obsahující řadu chyb," řekla Markéta Kovaříková z koalice občanských sdružení S.O.S. Český Ráj.

 Chyby jsou podle Kovaříkové v počtech mostů i délce tunelů, ani odhadované náklady tak zřejmě nebudou správné. Upozornila, že dálnice Českým rájem rezervaci nenávratně poškodí, znehodnotí oblíbenou turistickou lokalitu a bude znamenat vyškrtnutí Geoparku Český ráj z unikátního seznamu UNESCO.

Rozdělení Českého ráje silnicí odmítá i správa chráněné oblasti. Za špatný považují projekt zelení. Předseda strany Ondřej Liška v úterý v Liberci upozornil na negativní dopady, jaké bude mít severní varianta zejména na obyvatele Turnova.

"Budou o to větší, že projekt počítá s výrazným nárůstem dopravy až na 25.000 automobilů denně," zdůraznil Liška. Za přijatelnou považuje jen variantu jižní, která je jakýmsi jižním obchvatem Českého ráje. Ta ale nevede Libereckým krajem, ale sousedním krajem Středočeským.