„Reporting live from Prague, Czech Republic. Tato jediná věta má neuvěřitelnou marketingovou hodnotu. Objeví se ve všech světových jazycích a upoutá stejným způsobem jako případná komerční kampaň mnohasetmilionové hodnoty,“ domnívá se reklamní expert Euro RSCG Eduard Kauba ve čtvrtečních Hospodářských novinách.

Naláká to spoustu turistů a spoustu peněz

Podle jeho názoru pro všechny lidi na světě, kteří rozhodují o businessu, není samozřejmé, že Praha je hlavní město země, která se jmenuje Česká republika. „Když se v roce 1986 setkali americký prezident Ronald Reagan a sovětský vůdce Michail Gorbačov v Reykjavíku, málo lidí tušilo, kde leží. Dnes každý ví, že je to hlavní město Islandu,“ argumentuje Kauba.

Reklamní expert soudí, že záběry Baracka Obamy a Dmitrije Medveděva budou určitě pečlivě vybrány na pozadí panoramatu Prahy a přilákají desetitisíce nových turistů. Impozantní fotografie se objeví ve všech novinách světa a Obama si nenechá ujít příležitost mít za sebou na fotografii starou Prahu. Medveděv třeba zase zvolí úchvatný pozlacený Španělský sál, což je dobré zacílení na americké i ruské občany, kteří budou setkání sledovat o něco pozorněji než obvyklé zprávy.

„Jsou to stamiliony lidí a mnozí z nich právě díky těmto záběrům zvolí Prahu pro svou letošní letní dovolenou. A protože jak Američané, tak Rusové na dovolených nešetří, přinesou do země obrovské peníze,“ myslí si Kauba.

Sečteno a podtrženo: Tak rozsáhlou kampaň zdarma na všech televizních stanicích světa a ve všech novinách by si nemohla dovolit ani ta nejrenomovanější světová značka. Ať náš stát stojí návštěva těchto dvou politiků cokoliv, pořád jsme na ni marketingově neuvěřitelně vydělali, tvrdí reklamní expert.

Omyl, turisty do Prahy nenalákal ani loňský Obama

Zcela opačný názor na celou věc má Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle něj „návštěva Obamy a Medveděva nepřinese Praze ani Česku nic navíc, a to ani z hlediska reklamy ani případného většího zájmu turistů“.

„Ukázalo se to již na loňské Obamově návštěvě Prahy, která shodou okolností proběhla také v dubnu. Vloni totiž zaznamenala ČR meziroční pokles zahraničních turistů o tragických 9 procent, zatímco sousední Rakousko mělo pokles pouze o 2,7 procent a celkový světový průměr byl pokles o 4 procenta,“ uvádí Okamura a argumentuje:

„Na Pražský hrad se kvůli jeho uzavření nepodívá 30 tisíc zahraničních turistů, což přinese značné ekonomické ztráty. Hrad navštívilo vloni v dubnu 125 tisíc turistů, z toho 25 tisíc si koupilo vstupenku do placené zóny. Tento duben podle kvalifikovaného odhadu navštíví Pražský hrad pouze 95 tisíc turistů za měsíc, z toho 19,5 tisíc si koupí vstupenku do placené zóny. Při průměrné ceně vstupenky 250 Kč na osobu se tak propad tržeb na vstupném odhaduje 1,4 milionu korun."

Takto začíná svou reportáž o návštěve Obamy v Praze CNN: