Počet registrací nových osobních automobilů v zemích Evropské unie se v prvním čtvrtletí zvýšil v meziročním srovnání o 9,2 procenta a v březnu byl vyšší o 10,8 procenta. Uvedlo to v pátek Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA. K růstu letos dopomáhá oživení poptávky na čtyřech největších evropských trzích mimo Německo, které už nese očekávané negativní dopady loňského štědrého programu šrotovného.

Na předkrizovou úroveň se trh automobilů v Evropě za celé čtvrtletí ještě nedostal, minulý měsíc však již ano. Proti prvnímu čtvrtletí roku 2008 byly registrace stále nižší o 9,4 procenta, v březnu však již absolutní počet nově registrovaných aut dosáhl 1,64 milionu a předčil úroveň března 2008.

Německý automobilový trh se v březnu propadl o 26,6 procenta na 294.375 vozů. Německo skončilo s rozdáváním peněz majitelům automobilů z programu šrotovného loni v září.

Největším evropským trhem Británie

V jiných zemích, které šrotovné a další programy nasadily později, zatím doznívá dočasně povzbudivý vliv vládních pobídek. Ve Španělsku vzrostl prodej o 63 procent, v Itálii o 19,6 a ve Francii o 17,9 procenta. Největším evropským trhem se v březnu stala Británie, kde počet registrací vyskočil o 26,6 procenta na téměř 400 000.

Výsledky v ostatních zemích Evropy byly smíšené. V České republice počet březnových registrací vystoupil o 40,6 procenta, v Maďarsku naopak klesl o 53,3 procenta.

Za celé první čtvrtletí vykázalo pokles trhu jen Německo, kde prodej spadl o 23 procent. Německo si však zachovalo s více než 670 000 prodanými vozy první místo před Itálií, Británií, Francií a Španělskem.

 

 

Úspěch slaví nyní v Evropě levná rumunská značka Dacia, kterou teprve před šesti lety oživil francouzský Renault a která nyní těží z dopadů hospodářské recese na spotřebitelské příjmy. V březnu se prodej těchto vozů v EU zvýšil o 61 procent a podíl rumunské značky na celoevropském trhu se dostal nad dvě procenta a téměř dostihl podíl španělské automobilky Seat ze skupiny Volkswagen.

Nárůst registrací o zhruba čtvrtinu v březnu předvedly korejské automobilky Hyundai a Kia. Prodej vozů Toyota a Lexus kvůli ozvěnám skandálů firmy s kvalitou vozů klesl o 13,6 procenta. Ještě silněji se propadaly prodeje dalších japonských automobilek Honda a Suzuki a čest japonského automobilového průmyslu zachraňoval jen Nissan, jehož vozů bylo registrováno o 42 procent více.