Raketový vzestup Martina Jahna

Směr Wolfsburg
Po pouhých čtyřech letech působení ve VW group bude český manažer řídit prodej koncernových značek firmám na celém světě

4 roky
pracuje Martin Jahn pro koncern Volkswagen. V letech 2006 až 2008 byl personálním šéfem Škody Auto, poté až dosud šéfem prodeje firmy Volkswagen Rus. Nyní míří do vedení koncernu.

Martin Jahn začne v říjnu řídit celosvětové prodeje aut koncernu Volkswagen podnikům a institucím. Christian Klingler, který jako nový šéf obchodu VW group mění složení obchodního týmu koncernu, si Jahna vybral jako manažera, schopného zlepšit pozice koncernových značek ve vozových parcích firem tak, aby se skupina Volkswagen stala do roku 2018 největší automobilkou světa.

Prvním úkolem Martina Jahna bude zvýšit pružnost koncernu v tendrech, v nichž se bojuje o dodávky tisíců aut ročně.

HN: Co je cílem personálních změn ve vedení koncernu?

Všechny reorganizace se dělají proto, aby se vytvořil nový tým a aby se v novém týmu lépe pracovalo.

Samozřejmě mají změny vést k tomu, aby se maximálně využila výrobní kapacita koncernových závodů, aby se dosáhlo takových objemových cílů, abychom do roku 2018 byli světovou jedničkou. Ale samozřejmě také k tomu, aby se dosáhlo vyšší kapitálové výnosnosti. Jedna věc jsou počty prodaných aut, důležitý je ale zisk. Bez toho nelze firmu dál rozvíjet, investovat do vývoje stále lepších vozů, které posílí pozici skupiny na světových trzích, což uživí stovky tisíc pracovníků v automobilkách a v dodavatelských firmách.

HN: Můžete měnit složení svého týmu podle vašich představ nebo vám koncern určí, s kým musíte spolupracovat?

Čeká mne reorganizace, začínáme se zhruba padesáti lidmi, myslím, že jejich počet vzroste. V koncernovém prodejním týmu pracují lidé z celého světa, mají zkušenosti z různých značek a z různých trhů, je to velmi mezinárodní tým a já počítám, že mezinárodní bude ještě více. Samozřejmě mám možnost vybírat si do týmu svoje lidi.

HN: Máte obavy z nové funkce?

Nikdy jsem se nebál. V Rusku jsme dokončili nějakou etapu budování rozvoje trhu, tohle je nová výzva, jiná země, jiné prostředí. Rusko bylo zajímavé, ale byla to jen jedna země. Na nové pozici se mi líbí globální odpovědnost od Brazílie po Čínu, na to se těším.
Bude to náročné, mám cestovat po celém světě. Oproti Rusku tak budou vzácnější chvíle s rodinou, kterou stěhuji do Hannoveru.

V jediném tendru může jít o dodávku tisíců aut

HN: Už víte, jak zvýšit zájem firemní klientely o koncernové vozy na jednotlivých trzích?

Myslím, že je potřeba dobře rozumět tomu, co zákazníci chtějí, a nabídku přizpůsobit hlavně potřebám do budoucna. Je potřeba rychleji reagovat na požadavky zákazníků, rychleji se rozhodovat o velkých tendrech.

HN: Myslíte, že koncern Volkswagen byl dosud v oblasti prodeje aut podnikům zkostnatělý?

To ne, ale u koordinace nabídek, jichž se účastní více značek, potřebujeme vyšší rychlost procesů a rozhodování. A řekl bych i větší záběr, větší angažovanost koncernového vedení.

HN: O jak velké zakázky v tendrech pro firemní klientelu jde?

Tam jsou například dohody s velkými firmami o nákupu aut pro jejich pobočky na celém světě. Ve velkých tendrech jde o dodávky až několika tisíc aut ročně včetně servisních služeb pro jedinou společnost.

Biosložky byly od začátku omyl

HN: Které trhy vidíte pro fleet, tedy skupinový prodej aut firmám, jako nejperspektivnější?

Pro koncern je klíčová západní Evropa. Důležité jsou ale i trhy v Rusku, Indii, Číně i v Americe, kde se staví nový závod firmy Volkswagen. Fleetový byznys je důležitý všude, jde jak o objemy, tak o profitabilitu toho byznysu.

HN: V čem vidíte možnosti zvýšení zisku v prodeji aut podnikům?

Důležité jsou zbytkové hodnoty vozů. To je pozitivní stránka koncernových značek, jejich zůstatkové hodnoty jsou vysoké, a to je u fleetového prodeje velmi důležité. Důležité jsou i celkové náklady na provoz vozu, tam se musíme zlepšovat na všech trzích.

HN: Znamená to, že koncern bude vyvíjet úspornější vozy?

Určitě je poptávka po ekologicky přijatelných motorech, to v oblasti podnikových aut hraje čím dál větší roli.

HN: Koncern tedy bude firmám nabízet i elektromobily?

Elektromobily budou přicházet do sériové výroby v koncernu v roce 2013. Předpokládám, že v první fázi to budou hlavně podniky, které budou kupovat elektromobily.

HN: Vy sám považujete elektromobily za ekologické vozy?

Myslím, že to je v současné době trend, který je i výrazně podporovaný politiky i vládami, a to jak morálně, tak i finančně. Podíl elektromobilů ve vozových parcích výrazně poroste. Je to alternativní pohon s největším potenciálem. Určitě větším než tekutý zemní plyn nebo vodík nebo cokoli jiného.

HN: Jsou alternativou i biosložky v pohonných hmotách?

Myslím, že to byl od začátku omyl, nakonec se ukazuje, že to nic nepřináší. Je to cesta nikam.

HN: Která koncernová značka je ve fleetu nejdůležitější?

Největší podíl fleetu na prodejích má Audi, naopak nejmenší Škoda Auto. S tím, jak vzrostla kvalita škodovek, se Škoda Auto ve fleetu stále více prosazuje. Nyní má výborné produkty, například vůz Škoda Superb Combi. Naše síla je v tom, že můžeme nabídnout široké portfolio vozů, od Porsche přes Audi, Volkswagen až po Škodu. Důležitá je i dobrá kombinace těch produktů. Fleetový prodej je důležitý, protože dostává na trh vozy přes půjčovny, přes leasingové firmy. Představuje to přibližně třetinu koncernového prodeje, více než dva miliony vozů ročně.