Už v roce 2011 by Volkswagen chtěl z postu evropské jedničky odsunout koncern TPCA, který mu vévodí s Berlingem a Partnerem. V okolí německého Mainzu jsme zjišťovali, jestli na tento úkol Caddy stačí.

Design nové generace je poměrně předvídatelný, jde totiž o mix prvků, které jsme mohli pozorovat na prakticky všech vozech VW představených v uplynulých třech letech. Přední světlomety jsou hranatější a přísnější, maska je tvořená dvěma chromovými linkami, zadní světla jsou plastičtější, ale vše ostatní se od předchozího modelu liší jen nepatrně. Volkswagen zkrátka místo na výrazné odlišení vsadil na unifikaci vzhledu a nutno dodat, že prodejní čísla potvrzují úspěch tohoto záměru. Přísně obdélníkový příčný průřez vozem spolu s bohatým prosklením poskytují zevnitř výborný přehled o dění okolo auta.

Pro interiér platí v podstatě totéž – všechny prvky už jsou notoricky známé, přístrojový štít má čitelnější černobílou grafiku, opět je třeba pochválit zpracování a použité materiály. Osobní verze Caddy Life je uvnitř velmi podobná Touranu, palubka je důsledně měkčená, odlišují ji především trochu jinak rozmístěné odkládací prostory a výdechy ventilace. Příjemným překvapením byl interiér užitkového Caddy, který využívá odolnější tvrdé plasty, ale zpracováním za osobní verzí nijak nezaostává.

Je z čeho vybírat

Kromě kvality zpracování jsou hlavními trumfy nového Caddy verzatilita a množství variant, které dávají spolu s možnostmi volby různých motorů, převodovek a příplatkového pohonu všech kol dostatečný počet kombinací pro požadavky zákazníků. Bezpečnosti prospívá ESP v základní výbavě všech modelů.

Motory, které ve VW Caddy debutují, jsou nové konstrukce. Zážehové motorizace zastupují dvě naladění maloobjemového 1.2 TSI 63 kW (85 k) a 77 kW (105 k), doplňuje je verze EcoFuel poháněná dvoulitrem o výkonu 80 kW upraveným pro spalování zemního plynu. Všechny tři využívají pětistupňovou manuální převodovku.

Větší důležitost je kladená na vznětové motory. V Caddy se tak objeví commonrailové 1.6 TDI 55 kW (75 k) a 75 kW (102 k), dvoulitr 2.0 TDI 81 kW (110 k) v provedení 4Motion a vrcholný 2.0 TDI 103 kW (140 k). Naftová jedna-šestka bude dostupná také v úsporném provedení BlueMotion, kromě toho si zákazníci mohou zvolit i 1.6 TDI 75 kW a 2.0 TDI 103 kW se sedmi-, respektive šestistupňovým dvojspojkovým automatem DSG. Všechny vznětové motory mají standardně filtr pevných částic DPF.

V kopcích a údolích podél Rýna jsme postupně otestovali tři verze. První bylo největší osobní provedení Caddy Maxi Life se sedmi sedadly poháněné motorem 2.0 TDI s šestistupňovým DSG. V zásadě lze říci, že jde o ideální vůz pro vícečlennou rodinu, která často cestuje. Pět plnohodnotných míst v předních dvou řadách je dobře přístupných, zadní dvě sedadla poslouží spíše dětem.

Velkou výhodou je, že i v sedmimístném obsazení má zavazadelníknarozdíl od středních MPV velmi solidní objem. S vyjímatelnou třetí i druhou řadou sedaček lze docílit maximálního objemu zavazadlového prostoru 3880 litrů pro verzi Maxi. Ve výbavě Comfortline, kterou jsme testovali, půjde o velmi významného konkurenta jak pro Touran, tak pro další osobní verze dodávek v segmentu.

Nafta a DSG

Dvoulitrový turbodiesel si s dvojspojkovou převodovkou dobře rozumí, při plynulé jízdě drží otáčky co nejníže, aby tak docílil lepší spotřeby, ale pokud potřebujete předjíždět, na kickdown reaguje podřazením o dva stupně a rychlým nástupem točivého momentu. I přes jednodušší zadní nápravu se v zatáčkách drží více než dobře, nerovnosti zvládá odfiltrovat, aniž by posádka trpěla, pouze na krátkých vlnách je cítit, že záď vozu znervózní, nejde však o nic tragického. Vůz je velmi tichý, commonrailový turbodiesel sice nedosahuje kulturou chodu na francouzskou konkurenci, proti starší konstrukci čerpadlo-tryska však udělal mílový skok.

 

Druhým testovaným vozem bylo dvoumístné užitkové provedení poháněné maloobjemovým 1.2 TSI 77 kW s pětistupňovou převodovkou. Prvním a velmi zásadním dojmem bylo zřetelně slabší odhlučnění motoru než v osobní verzi. Malý turbobenzín má zejména v otáčkách nad dva tisíce velmi hlučný, až naftový chod, který zdůrazňují rezonance v rozměrné skříni.

Výhodou přeplňování je plynulý nástup točivého momentu od 1700 otáček, takže vytáčení není tolik nutné, zátah je dostačující, nicméně na spotřebě se podepisuje vyšší hmotnost vozu. Pro živnostníky a řemeslníky, kteří absolvují množství krátkých cest po městě a nepřevážejí příliš hmotný náklad, by zřejmě stačila i slabší verze s 63 kW. Užitkové Caddy Maxi může mít ve verzi s prodlouženým rozvorem objem nákladového prostoru až 4,7 m3.

Poskočí, ale je lépe ovladatelný

Nezatížená zadní náprava se podepisovala na horším chování na nerovnostech, kde Caddy citelněji odskakovalo, ovšem na dobrém povrchu se v zatáčkách chovalo výrazně lépe než předchozí vůz s těžkým turbodieselem. Lehoučké té-es-íčko dává přední nápravě menší vůli opustit zatáčku po tečně a vůz působí celkově ovladatelnějším dojmem.

Závěrem jsme ještě pro srovnání otestovali pětimístnou osobní verzi Life poháněnou týmž motorem 1.2 TSI 77 kW. Zde bylo znát, že má mnohem více tlumicích materiálů než užitková verze. Zvuk motoru do kabiny prakticky nepronikal, větší zatížení sedačkami v druhé řadě se na dynamice nijak zásadně neprojevilo. Na delší cesty po dálnicích bude však vhodnější některý z dieselů, zde totiž spotřeba atakuje deset litrů, což je na motor o objemu 1,2 litru přece jen dost velké číslo.

VW Caddy s novou generací opět konkurenci předběhl zejména kvalitou zpracování, pohodlným a ergonomicky dobře řešeným interiérem, moderními motory a několika unikátními technickými prvky typu 4Motion nebo DSG. Ambiciózní cíle, které si Volkswagen stanovil, se po prvních zkušenostech s vozem zdají být reálné. Pro český trh tak bude klíčová cenová politika.