Obyvatelé slovenské metropole si od ledna mohou žádat o Bratislavskou městskou kartu. Na rozdíl od pražské OPENCARD její vývoj zaplatily banky, které ji vydávají jako běžnou mezinárodní platební kartu k účtu. Karta využívá technologii Master Card Pay Pass, s jejíž pomocí je možné platit menší částky do hodnoty dvaceti eur bez zadání bezpečnostního kódu PIN.

Město Bratislava bude nyní investovat pouze do propagace karty. Podle prvních informací o kartu mají obyvatelé Bratislavy zájem. Funguje jako elektronická tramvajenka se zhruba desetiprocentní slevou na předplacené jízdné, dále jako karta do největších bratislavských knihoven, jako elektronická vstupenka na akce nabízené na serveru Ticketportal a k získání slev a výhod u zatím nejméně deseti partnerů. Nabízí mimo jiné slevy do posiloven a bazénů.

O kartu si mohou zažádat lidé s účtem ve třech slovenských bankách: OTP Banka, VÚB Banka a UniCredit Bank.

Je zajímavé, že třeba u OTP Banky mohou rodiče založit účet a k němu pořídit Bratislavskou městskou kartu už pro šestileté dítě, jak vyplývá z informací na stránkách www.bratislava.sk.

Lidé, kteří nemají účet v těchto třech bankách a nechtějí si zde účet zřizovat, si mohou pořídit předplacenou (dobíjecí) kartu u UniCredit Bank.

Bratislavskou městskou kartou je možné platit všude, kde mají platební terminál na platbu kartou POS.

„Prozatímní jednání vedení města s bankovními institucemi naznačují, že se v průběhu roku 2011 do projektu zapojí i ostatní bankovní domy působící na slovenském finančním trhu,“ uvedl Milan Ftáčnik, primátor města Bratislava.

Ještě letos ji mají nabízet i Poštová banka a Volksbank Slovensko. V roce 2012 pak i Slovenská sporitelňa.

Anonymní OPENCARD by neměla být dražší, žádá úřad

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) chce, aby Praha do konce června začala nabízet osobní elektronickou tramvajenku bez zpracování osobních údajů. Město by ji podle úřadu mělo vydávat za stejných finančních podmínek jako opencard, u níž lidé poskytnou svá osobní data. Novinářům to ve středu řekl předseda ÚOOÚ Igor Němec.

"Nelze připustit, aby se třeba cena karty lišila v tom, že by za cenu sběru osobních údajů lidé měli kartu levnější," uvedl Němec. ÚOOÚ nový typ tramvajenky po Praze žádá už delší dobu. Nyní městu prodloužil lhůtu na její zavedení do poloviny roku.

Lidé mají možnost pořídit si opencard bez odevzdání osobních údajů už nyní. Praha nabízí anonymní přenosnou kartu, kterou může sdílet více lidí. Tato varianta tramvajenky je ale dražší.

"Veřejnost má už nyní možnost vybrat si mezi kartou osobní, nebo anonymní, bez jakékoliv evidence osobních údajů," řekl ve středu mluvčí opencard Martin Opatrný. Vyšší cena anonymní karty podle něj vyplývá z toho, že je přenosná a může ji používat například více lidí ve firmě.

Podle nařízení ÚOOÚ budou od června k dispozici dvě karty pro cestování pražskou hromadnou dopravou. "Jedna bude anonymní a můžeme si ji představit jako dřívější papírové kupony. Druhá bude se zpracováním osobních údajů a bude mít všechny výhody, které to přináší," vysvětlil Němec.

Mluvčí Opatrný upozornil na to, že pokud by město neevidovalo osobní údaje u tramvajenky, nemohlo by lidem vydávat duplikáty v případě ztráty opencard, ani kompenzovat ztrátu předplaceného kupónu. Kvůli těmto nevýhodám podle něj lidé nebudou mít o takový produkt zájem a město na něj pouze vydá zbytečné finanční náklady.

Opatrný připomněl, že ÚOOÚ původně projekt opencard schválil a nyní k němu má nové požadavky. Zopakoval, že město osobní údaje uživatelů opencard uchovává pouze kvůli výrobě a správě tramvajenky, nemůže je nijak využít ke komerčním účelům.