Vyhlášené obrazárny v evropských metropolích vsadily pro léto 2011 zejména na ikony světového malířství.

Avšak ten, kdo dává přednost soudobému umění, může zamířit do Vídně či Benátek. Právě tam jsou jsou k vidění ta nejlepší díla, která vznikla v posledních dvou letech.

S krásou starobylých mozaik zase seznámí menší, ale renomovaná galerie u Bodamského jezera, jehož malebnost ještě více umocní dojem z výstavy.

Obecně se dá říci, že výběr z největších magnetů letních výstav se dá spíše označit za atraktivní předkrm před opulentními hody na podzim, kdy zejména britská metropole chystá výstavu věnovanou italskému géniovi Leonardu da Vincimu a Berlín díla mistrů renesančního umění portrétu.

Paříž: Bonviván a vynálezce moderny

Rebel ve fraku, kterému otec předurčil dráhu právníka, zběhl k námořníkům a nakonec zakotvil u umění.

Edouard Manet (1832-1883), který na prestižním pařížském Salonu poprvé vystavoval teprve v roce 1861, je považován za otce moderního umění. Rodná francouzská metropole mu nyní vzdává hold výstavou 140 děl v Musée d'Orsay.

Komplexní přehlídka tvorby umělce, nejrozsáhlejší od počátku osmdesátých let, přináší pozdní či méně známé práce a zahrnuje jak malby, tak i akvarely, pastely a kresby. Doplňuje ji třicítka děl dalších umělců Manetova období.

Manet byl typický Pařížan a estét, který rád pozoroval městský život, uměl udělat z obyčejných věcí krásné tím, jak je namaloval. Ať už to byla hromada odložených šatů či chřest, on je proměnil v umělecká díla.

Jeho mistrovské dílo Snídaně v trávě společně s dalším slavným plátnem Olympia jsou hlavními magnety výstavy.

Díky Snídani v trávě se otevřela nová kapitola historie umění. Manet rozboural renesanční idylu Giorgiona a Tiziana. Jejich cudné akty vyměnil za prostopášné studenty malířství ve společnosti nahé modelky.

Toto ve své době novátorské mistrovské dílo se stalo ikonou a inspirací pro celé generace umělců.

Velkolepá výstava, na jakou čekala nejenom Paříž téměř 30 let, odhalí také soukromí otce moderní malby, jeho politickou angažovanost, vztahy se ženami i propojení s literaturou.

Malíř se totiž za svého života těšil přátelství mnoha velkých francouzských literátů, kteří jej také inspirovali, například Emila Zoly či Charlese Baudelaira. Manet jim jejich náklonnost oplatit po svém - namaloval jejich portréty.

Kdy: 5. 4.-17. 7. 2011
Kde: Paříž, Musée d'Orsay
Vstupné: 8 eur, pro návštěvníky z EU do 25 let zdarma
Web: www.musee-orsay.fr

Überlingen: Mozaiky u Bodamského jezera

Mistrovské umění mozaik od středověku až po rok 1900 ze sbírek ve Florencii, Římě a Londýně ukazuje Městská galerie u příležitosti prvního »Triennale Überlingen«.

K vidění je přes 80 mozaik a jejich návrhů z posledních 1500 let.

Jde o zajímavý pokus na vybraných a prestižních objektech dokumentovat fascinující a překvapivě bohaté dějiny tohoto umění od jeho počátků až po modernu.

Poprvé po 400 letech se na této expozici opět prezentuje i Vatikán, který do německého Überlingenu exkluzivně zapůjčil 21 vzácných mozaik a jejich fragmentů, které v raně křesťanské době zdobily kostel Alt Sankt Peter, dnešní část Baziliky svatého Petra.

Do galerie na promenádě Bodamského jezera se přestěhovalo také sedmnáct významných exponátů jedné z nejproslulejších světových sbírek mozaik z londýnského muzea Victoria & Albert Museum společně s dvanácti zčásti monumentálními díly z Katedrály svatého Pavla v Londýně.

K vrcholům expozice patří například podobizna Jana VII., který byl papežem v letech 705-707.

Kdy: 16. 7.-9. 10. 2011
Kde: Überlingen, Städtische Galerie
Vstupné: 6,50 eura
Web: www.staedtischegalerie.de

Madrid a Berlín: Dáma s hranostajem na turné

Galeriemi se sice toulají vesměs návštěvníci, občas jimi ale putuje i samotné dílo. A ne ledajaké.

Turné po největších evropských muzeích podniká Dáma s hranostajem od Leonarda da Vinciho. Skvost o rozměrech 54 x 39 centimetrů, namalovaný v letech 1488 až 1490.

Jeden z nejslavnějších obrazů světa a jediné dílo slavného malíře v polských sbírkách, které v roce 1800 koupili Czartoryští, lze přes léto obdivovat v Královském paláci ve španělském Madridu, odkud se přestěhuje ke Sprévě na Ostrov muzeí do Berlína.

Domovem Dámy s hranostajem se v německé metropoli stane Bode Museum, kde 25. srpna 2011 začne velkolepá výstava »Tváře renesance« o italském umění portrétu.

Třetí a poslední zastávkou na pouti slavného obrazu bude od listopadu 2011 londýnská Národní galerie, kde se chystá velkolepá expozice věnovaná právě Leonardu da Vincimu (1452-1519).

Obraz, který byl pojištěn na tři sta milionů eur, by se do Krakova měl vrátit na jaře 2012 a na další toulky si počká.

Nejméně deset let by neměl opustit území Polska. Stane se tak na žádost expertů a knížete Adama Karola Czartoryského, šéfa nadace rodu Czartoryských, která tuto fenomenální malbu na dřevě vlastní a polské Národní galerii v Krakově propůjčuje.

Odborníci se domnívají, že portrét zobrazuje Cecilii Galleraniovou, mladičkou milenku milánského vévody Ludovika Sforzy, jehož dvorním malířem byl právě Leonardo da Vinci.

Jednou z verzí, proč drží právě toto zvíře, je odkaz na bílý kožíšek hranostaje, který se používal na límce královských plášťů, takzvané hermelíny. Hranostaj v náručí by tedy mohl symbolizovat spřízněnost s vládcem.

Podle některých zoologů se však jedná o fretku-albína, nikoli hranostaje, který je velmi plachý a kterého není snadné ochočit natolik, že by vydržel být renesančnímu géniovi »modelem«.

Kdy: 3. 6.-4. 9. 2011
Kde: Madrid, Královský palác (Palacio Real de Madrid)
Vstupné: 10 eur
Web: http://www.patrimonionacional.es http://www.muzeum-czartoryskich.krakow.pl

Vídeň: Soudobé umění u Dunaje

Vídeňská síň Albertina se o nové umělecké směry zajímala již od svého založení v roce 1776 vévodou Albertem Sasko-Těšínským, jedním ze zeťů císařovny Marie Terezie.

Modernu prezentuje i nyní. V rámci expozice Albertina Contemporary vystavuje na 180 děl, o která se v posledních letech rozrostla.

Jde především o práce současných německých a amerických umělců, které jsou součástí sbírky manželů Batlinerových.

Nechybějí v ní například obrazy drážďanského rodáka Gerharda Richtera. Tento mnohostranný a plodný umělec často pracuje na abstraktních dílech a snaží se zobrazit skutečnost co nejvěrnějším způsobem. S oblibou kombinuje techniky malby i fotografie.

K vidění jsou také díla Richterova krajana s pohnutým osudem, Georga Baselitze. Jako dítě poznal apokalypsu rozbombardovaných Drážďan, v bývalém východním Německu ho vyhodili z výtvarné školy a v západním Německu čelil nařčení z pornografie.

Neoexpresionista Baselitz, který se věnuje i sochařství a grafice, boří tradice a vzorce výtvarného umění, které postavil doslova na hlavu - mnohé obrazy totiž namaloval vzhůru nohama. Jeho styl je charakteristický používáním netradičních malířských technik a provokativním výběrem námětů.

Dalším lákadlem jsou pak přírůstky z posledních let od předních umělců mladší střední generace.

Patří mezi ně například Marlene Dumasová původem z jihoafrického Kapského města. Nejoblíbenějším objektem jejích sugestivních prací je člověk ve své nahotě.

Sbírka manželů Rity a Herberta Batlinerových, která čítá na pět set uměleckých děl, vznikala téměř padesát let. Řadí se k nejvýznamnějším soukromým uměleckým sbírkám v Evropě.

Na jaře 2007 ji Batlinerovi věnovali Albertině jako trvalou zápůjčku, která se stala největším přírůstkem, jaký kdy v historii rakouská muzea získala.

Kdy: 22. 6.-13. 11. 2011
Kde: Vídeň, Albertina
Vstupné: 9,50 eura
Web: www.albertina.at

Benátky: Nejslavnější bienále

Prestižní mezinárodní přehlídka moderního umění, která letos už počtyřiapadesáté otevřela své brány, bilancuje to nejlepší, co se na výtvarné scéně za poslední dva roky událo. A možná i předvídá, co by se v umění mohlo stát.

Letos představuje 83 převážně nejmladších tvůrců z téměř celého světa.

Výstavní centrum je v historickém Arsenálu a parku Giardini, výtvarné objekty nicméně zdobí celé město. Zatímco minulá přehlídka pod titulem Tvoření světů zdůrazňovala konstruktivní tvořivost, letos je heslem Iluminace - ILLUMInations.

Českou republiku zastupuje jedenatřicetiletý konceptuální umělec Dominik Lang. Jeho projekt Spící město má být výpovědí o totalitním období v 50. letech.

Vystavuje upravené sochy svého otce Jiřího Langa. Deformované a zasazené do nových souvislostí mají evokovat nedávnou historii Československa, především uměleckou šeď 50. a 60. let.

Prestižní mezioborovou přehlídku umění provázejí stovky doprovodných akcí a její součástí je také slavný mezinárodní filmový festival. Jeho letošní, 68. ročník, proběhne od 31. srpna do 10. září 2011.

Kdy: 4. 6. - 27. 11. 2011
Kde: Benátky, komplex Arsenal a Giardini
Vstupné: dle typu akce, lze doporučit Biennale Card
Web: http://www.labiennale.org

Hamburk: Anglická krajina u Labe

Galerie Bucerius Kunst Forum na Radničním náměstí láká na jednoho z největších anglických krajinářů Williama Turnera (1775-1851). Na 85 pláten pochází z londýnské Tate Gallery a dalších britských i amerických sbírek.

Jeho krajinomalbě, což byl do té doby žánr poměrně přehlížený, se podařilo získat uznání, jakému se těšila malba historická.

Ve svých dramatických i zasněných obrazech Turner okouzluje dokonalou schopností zachycení nálad přírody.

Fascinovalo ho slunce a světlo jako projev Boží milosti, který projasňoval beznaděj člověka v přírodě. Dokonce prý před smrtí řekl: Slunce je Bůh.

Přitahovalo ho i moře, kam také vyplouval, maloval lodě v bouři.

Podle jedné legendy se dokonce nechal přivázat ke stěžni lodě, aby mohl dramatický prožitek věrohodně ztvárnit na plátně. Výsledkem byl obraz Parník ve sněhové bouři (1842).

Za své nejlepší dílo považoval obraz Dido budující Kartágo (1815). Připomíná krajiny francouzského barokního malíře Clauda Lorraina, jehož Turner obdivoval.

Zatímco Turner nacházel inspirace v literárním díle anglických romantiků Johna Miltona a Lorda Byrona, jeho vztah k přírodě zase ovlivnil francouzské impresionisty.

Kdy: 2. 6. -11. 9. 2011
Kde: Hamburk, Bucerius Kunst Forum
Vstupné: 8 eur (v pondělí 5 eur)
Web: www.buceriuskunstforum.de

Londýn: Pařížský bohém nad Temží

Malíře Henriho de Toulouse-Lautreca inspiroval především život noční Paříže, zejména čtvrti Montmartre, kde měl svůj první ateliér a kam chodíval do kaváren, kabaretů, hostinců i nevěstinců a zachycoval jejich atmosféru a návštěvníky.

Tento muž malého vzrůstu s řadou vrozených vad a zdravotních obtíží byl ojedinělým a všestranným umělcem a jedním z nejvýznamnějších francouzských malířů konce 19. století. Zemřel ve věku pouhých 36 let před sto deseti lety.

Jeho obrazy, kresby i litografie se staly kronikou doby. Zanechal po sobě 737 olejomaleb, 275 akvarelů, 5084 kreseb a 368 tisků a plakátů.

Letos v létě se na ně zaměřila londýnská Courtauld Gallery.

Ta v rámci výběru obrazů, kreseb a především plakátů poprvé představí tvůrčí vztah mezi malířem a Jane Avrilovou, slavnou kankánovou tanečnicí legendárního kabaretu Moulin Rouge na bulváru Clichy, kde se poznali.

Po obrovském úspěchu prvního plakátu, který Toulouse-Lautrec vytvořil pro kabaretní sezonu 1891, namaloval sérii dalších s Jane Avrilovou i dalšími tanečnicemi.

Courtauld Gallery je jednou z nejlepších a také nejmenších na světě.

Její stálou sbírku proslavily především impresionistické a postimpresionistické obrazy, ale i díla od rané renesance až po modernu 20. století.

Obrazárna se také pyšní díly mistrů, jakými jsou například Botticelli, Cranach, Rubens, Monet, Cézanne, Gauguin či van Gogh.

Kdy: 16. 6.-18. 9. 2011
Kde: Londýn, Courtauld Gallery
Vstupné: 6 liber
Web: www.courtauld.ac.uk

Zita Senková
spolupracovnice redakce


Jeden z nejslavnějších obrazů světa Dáma s hranostajem je možné vidět v Madridu. Pak se přestěhuje do Berlína a následně do Londýna.

Letošní 54. benátské bienále představuje 83 nejmladších tvůrců z téměř celého světa. Českou republiku zastupuje Dominik Lang, jehož deformované sochy mají evokovat 50. a 60. léta.

Londýnská Courtauld Gallery je jednou z nejlepších na světě. Nyní vystavuje díla francouzského malíře Henriho de Toulouse-Lautreca.

Hamburská galerie Bucerius Kunst Forum na Radničním náměstí láká na jednoho z největších anglických krajinářů Williama Turnera. Foto: Isifa

Související