Filmový kanál HBO dnes večer odvysílá první dvě části pětidílné minisérie Mildred Pierceová, která vznikla podle stejnojmenné předlohy amerického spisovatele Jamese M. Caina (1941).

Realisticky natočené retro, v němž titulní roli citlivě ztvárnila Kate Winsletová, získalo jednadvacet nominací na letošní televizní cenu Emmy.

Román byl poprvé zfilmován v roce 1945 s Joan Crawfordovou. Ta za postavu rozvedené ženy, která se po rozchodu s "nepoužitelným" manželem pokouší uživit sebe i své dvě rozmazlené dcery, dostala Oscara.

Ačkoli James M. Cain bývá spojován s detektivní drsnou školou a podle jeho předloh vznikly vynikající filmy noir Pojistka smrti a Pošťák vždy zvoní dvakrát, román Mildred Pierceová je psychologickým rodinným dramatem, nikoli kriminálním příběhem.

Drama sleduje emancipační proměnu měšťácké paničky, která většinu svého života strávila spánkem, prostíráním či pečením dortů a koláčů.

Poté, co vyhodí nevěrného a nezaměstnaného manžela z domu, musí začít pracovat na "potupném" místě servírky, záhy se však vypracuje v úspěšnou podnikatelku, vlastnící několik restaurací.

Cain se přitom soustřeďuje na složité konfliktní vztahy matky samoživitelky se slabošskými a poflakujícími se muži a především s její obludně snobskou, zhýčkanou a nenasytnou prvorozenou dcerou Vedou.

Necenzurovaná adaptace

Minisérie je obsahově i žánrově mnohem bližší Cainovu románu než filmová verze Michaela Curtize. Ta totiž byla strukturována jako "murder mystery", která začíná vraždou, k níž v knize vůbec nedojde, a poté se odvíjí – jak bylo u filmů noir běžné – ve flashbacích.

Nová verze navíc není zcenzurována jako film, který se musel přizpůsobit tlakům nechvalně známého Haysova kodexu. Ty se projevily v uhlazení dráždivých sexuálních motivů, v obroušení pohrdlivých třídních předsudků i ve vypuštění odkazů na velkou hospodářskou krizi či prohibici. Zatímco román i minisérie se odehrávají v letech 1931–1940, film byl situován do první poloviny let čtyřicátých.

Odlišné je také herecké ztvárnění. Joan Crawfordová proměnila Mildred Pierceovou v elegantní dámu, která byla v důsledku žánrového posunu příběhu "vmanipulována" téměř do role femme fatale.

Kate Winsletová titulní postavu ztělesňuje komplexněji jako všednější, ale i živočišnější ženu, jež se musí "rozhodovat mezi žaludkem a hrdostí".

Také postava její marnivé dcery Vedy zůstává v pojetí obou jejích představitelek (jako dítě ji hraje Morgan Turnerová, v dospělosti Evan Rachel Woodová) věrná knižní předloze, jež ji líčí jako arogantního a nevděčného spratka, z něhož vyroste chamtivé a zákeřné monstrum.

Krize výsad středních vrstev

Režie minisérie se nikoli náhodou ujal režisér Todd Haynes. Tvůrce nekonvenčních hudebních filmů (Sametová extáze, Beze mě: Šest tváří Boba Dylana) totiž již v roce 2002 natočil v duchu "ženských" dramat Douglase Sirka retrosnímek Daleko do nebe. I jeho ústřední hrdinkou byla příkladná americká matka a manželka, jež dobrovolně obětovala svoji identitu vlastní rodině, ale která se postupně začíná emancipovat.

Haynes i v případě minisérie Mildred Pierceová projevil empatii vůči citovým rozpoložením ženských postav a schopnost pečlivě vystihnout atmosféru dobového příběhu, který však po otřesech finančních trhů v roce 2008 získal aktuální kontury.

"Krize, kterou příběh popisuje, je spíše krizí výsad středních vrstev než otázkou boje o holou existenci," vysvětluje režisérova dlouholetá spolupracovnice, výkonná producentka Christine Vachonová. "A právě to silně připomíná náš boj během současné hospodářské krize, k níž došlo po období nevázaného konzumu."

Související