V osm večer si v pátek v industriální Budově těžního stroje v Ostravě dala dostaveníčko mafie z Atlantic City. Nebezpečné to ale bylo jen na plátně - při zahajovacím snímku 3. ročníku mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko, který potrvá do 3. října. Na úvod soutěžní sekce si organizátoři vybrali parádní kousek Martina Scorseseho. Ten minulý rok pro HBO režíroval pilotní díl seriálu Boardwalk Empire.

Osmašedesátiletý tvůrce se v dvaasedmdesátiminutovém díle blýskl lehkou režijní rukou mistra, který má řemeslo už dávno v malíčku. Úvodní epizoda nepřipomíná TV seriál, ale opravdové "cinema": Scorsese měl k dispozici hodně štědrý rozpočet, špičkové herce, velkorysou výpravu. A především "své" efektní téma života gangsterů a amerického podsvětí.

Těší mě, Al Capone

Páteční projekce přitáhla pozornost k projektu, který se minulou zimu stal diváckým hitem jak na HBO, tak na síti torrentů. Dvanáctidílný seriál Boardwalk Empire (česky trochu klopotně jako "Impérium - Mafie v Atlantic City") měl veskrze nadšené ohlasy. Neodolatelnou vstupní pozvánkou byl právě eponymní pilotní díl od tvůrce Casina, Zuřícího býka či Mafiánů.

Boardwalk Empire je snem každého studenta filmové vědy, který má v seminární práci analyzovat všechny složky filmového díla. Komplexnost první epizody - kterou už žádné z jedenácti pokračování nezopakovalo - je radost sledovat. Vše začíná již "sociologickou" linkou o začátcích americké prohibice (1920): spojení korupce a politiky bude zřejmě aktuálním tématem vždy.

Již tak dost divácky vděčný námět nelegálního obchodu s alkoholem oděl seriál do noblesní historické výpravy dvacátých let - kde se "podniká" zásadně v proužkovaném obleku a červenou růží v klopě. Z pečlivé scény a dobových detailů filmu by se poskládalo celé speciální vydání Vogue. Téma samo o sobě je lokace městského nábřeží u vln Atlantiku, které se jako leitmotiv vine pilotem i celým seriálem: každá z hlavních postav tu zažije svou speciální "chvilku".

Napětí mezi fikčním světem a historickými reáliemi je rozkošné třeba v sekvenci, na jejímž konci se jeden ze dvou neznámých poskoků představí jako "Al Capone". Starosvětskou atmosféru big bandů, pánských klobouků a dlouhých špiček na cigarety Scorsese křísí moderním stylem: dramatickými stop-záběry, originální zvukovou montáží či řazením scén a la Pulp Fiction. A když je třeba, uvidíme v detailu i kaši rozstřeleného mozku - dvakrát.

Ironický Nucky

Ostrava Kamera Oko má v podtitulu "festival se zaměřením na kameramanskou tvorbu". U názvů soutěžních filmů se tak neblyští jméno režiséra, ale kameramana. V katalogu si proto návštěvníci přečtou: Boardwalk Empire - Stuart Dryburgh.

Anglický specialista náladotvorného obrazu u romancí i balad (Piano, Kdysi byli bojovníky, Barevný závoj) vdechl testosteronové gangsterce nezvyklou duši "ztraceného dítěte". Motiv (ne)vinnosti je asi nejzvláštnější obrazovou položkou celého pilotního dílu. Z melancholie ale Dryburgh umí okamžitě přepnout i na ostrou akci - rychlé přeostřování, deformující podhledy, jízdy...

A samozřejmě: herci. Kromě vynikajících Michaelů Shannona a Pitta či jiskřící sexy ikony Paz de la Huerty se nade všemi vznáší famózní Steve Buscemi coby městský pokladník Nucky. Ironie, vepsaná v jeho tváři i všech gestech, je tou nejsarkastičtější zprávou celého seriálu. Pravidla zkrátka určují ti, kteří vítězí ve volbách.

Boardwalk Empire: Trailer #1 (HBO)


 

Boardwalk Empire: Trailer #1 (HBO)