Americké sudičky určily muzikálovému žánru neúprosná pravidla, mezi nimi i producentské riziko. Úspěch nebo propadák, život nebo smrt. Muzikál je často balancování na hranici vkusu. Vykoupit a k umění povýšit ho může jen špičková profesionalita.
Detektivní muzikál Vražda za oponou slavného dua John Kander a Fred Ebb, který nyní uvedlo Hudební divadlo Karlín, ukazuje s nadsázkou zákulisí muzikálového byznysu, v němž jde producentům doslova o krk. Karlínu s pětašedesátimiliónovou dotací narozdíl od broadwayských divadel producentské riziko nehrozí.
Možná i proto to na scéně až na výjimky vypadá, že se sešel příležitostný amatérský spolek. Několik herců, kteří umí taky trochu zpívat, a pár dobře zpívajících profesionálů, kteří by se svým herectvím obstáli leda v loutkovém divadle.
V tomto směru na tom byla premiéra Semaforu, rovněž tradiční muzikálové scény, lépe. V autorské inscenaci Jiřího Suchého Hodiny jdou pozpátku se po jevišti pohybovali profesionálové a z jeviště vanul společný duch. Ale ani tady se nehrálo o život. Suchý si v programu povzdechl, že jeho "muzikálek je malý, neboť i naše divadlo je malé a finanční prostředky dokonce velmi malé".
Podle výroční zprávy obdržel maličký Semafor grant sedm a půl milionu, který producentské riziko spolehlivě jistí. Suchý slaví osmdesátiny a jistě si takový bonus zaslouží. Byl autorem libreta, hudby, textů, kostýmů a loutek a také hercem a režisérem nové semaforské inscenace.
Výpravná publikace připomíná Suchého, Gotta či Hegerovou ve slavné éře Semaforu - čtěte ZDE
Marie Reslová: Temné výhledy pražské kultury - čtěte ZDE
Na muzikál Kat Mydlář získal peníze z hazardu, kampaň ČSSD dělal zdarma - čtěte ZDE
Nestor broadwayského žánru Kander, mimo jiné skladatel muzikálů Kabaret a Chicago, se přijel na premiéru Vraždy za oponou podívat osobně. Narozdíl od karlínských i semaforských, kteří jsou závislí na dobré vůli politiků z pražského magistrátu, je Kander celý život závislý pouze na publiku, jak se na muzikálového harcovníka sluší a patří.
Další "český" způsob financování muzikálů předvádí producent Oldřich Lichtenberg. Zatímco v Karlíně a v Semaforu si berou dotace otevřeně, Lichtenberg se pyšní postavením nezávislého producenta. Jak se ukázalo, i on je závislý na politicích. ČSSD, pro kterou připravuje volební kampaně, mu "umí poslat" sponzorské hazardní miliony.
Příští Kanderův muzikál by se mohl odehrávat v Čechách, v ráji muzikálových "producentů". To by teprve byla komedie.