Tabulka technických parametrů

Hyundai Veloster 1.6 GDI
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec
Objem: 1591 ccm
Výkon: 103 kW (140 k)
Toč. moment: 167 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Max. rychlost: 201 km/h
Komb. spotřeba: 6,5 l/100 km
Rozměry: 4220 x 1790 x 1399 mm
Cena: 479 900 Kč bez DPH

Jenom hezký zevnějšek nestačí. Musíte mít i něco uvnitř. To je pravidlo, aby se do vás někdo mohl zamilovat. A stejně jako navazují lidé vztahy mezi sebou, mnohdy zahoří láskou i ke svému autu. Ekonom zjišťoval, zda se to podaří u extravagantního Hyundaie Veloster.

Jedno se nedá korejské automobilce Hyundai upřít. Začala mohutný útok na Evropu. A celkem zdařilý. Pomalu překonává pověst prodejce levných aut a zaměřuje se i na příznivce svezení, které znamená více než jen přesun z bodu A do bodu B. Důkazem je určitě sportovní Genesis Coupé nebo solidní manažerský sedan i40. Veloster ale i mezi nimi vypadá jako z jiného světa.

Jedny, nebo dvoje dveře?

Tolik extravagance jste ještě u této značky neviděli. Už jen to, že přichází s nevídanou asymetrickou karoserií. Pokud se podíváte na boční profil vozu ze strany řidiče, spatříte klasické kupé, které má jen jedny dveře vpředu a okénko pro zadní sedadla. Jenže z druhé strany uvidíte hatchback. S dveřmi pro spolujezdce i pro posádku vzadu. Hyundai zřejmě vycházel z předpokladu, že pokud ve voze cestují tři lidé, místo vzadu bude nejčastěji obsazeno za spolujezdcem, protože ten se může uskromnit a posunout kousek dopředu. Kromě dveří je i zbytek karoserie vyveden ve velmi neobvyklém duchu. Hluboké prolisy na přídi poutají pozornost stejně jako záď s dlouhým oknem zadních výklopných dveří.

Pozornost na sebe strhávají velká litá kola, která zdobí linky v barvě karoserie. O to větším zklamáním je ale usednutí do interiéru. Jistě, lze tu najít pár zajímavých prvků, jako je velké tlačítko start přímo uprostřed palubní desky. Zbytek je ale klasika, kterou mají i ostatní vozy značky. Interiér je zpracován solidně, Ekonom čekal ale trochu více. Prostornost na předních místech je dostatečná, vzadu je to horší před koleny a zejména nad hlavou. Navíc ji mají cestující až pod sklem zadních dveří.

Jízdní vlastnosti

Ekonom prověřil sportovní kvality vozu na klikaté silnici mezi Karlštejnem a Berounem. Jízda měla odpovědět na otazníky, které visely nad podvozkem. Auto totiž na zadní nápravu nedostalo víceprvkové zavěšení jako jeho český sourozenec Hyundai i30, ale jen torzní příčku. Výsledkem je, že se Hyundai Veloster neubrání odskakování na příčných nerovnostech, cizí mu nejsou rázy od kol a celkové naladění je spíše do tvrdého tlumení. To zhoršuje komfort jízdy, zároveň ale nezlepšuje jízdní stabilitu.

Jde prostě o běžný vůz, kterých jezdí po českých silnicích tisíce. A stejné pocity jsou i z motoru. Zatím jediná dostupná motorizace je zážehový čtyřválec 1.6 GDI s přímým vstřikováním. Jde bezesporu o moderní motor, jenže v dnešní době se stále do větší obliby dostávají přeplňované pohony. Řidičům pak chybí výrazný zátah ve středních otáčkách, které motor neposkytuje. Je třeba hodně ho vytáčet, aby předvedl to nejlepší, co může. V tom ale brání manuální převodovka.

Kdyby Hyundai Veloster nedostal tak extravagantní zevnějšek, který přímo vybízí k závodění s jinými soupeři, nebylo by na něm prakticky co pochválit. Na běžné cestování bohatě stačí. V tomto případě jde ale o nablýskanou skořápku. Naštěstí by se brzy měla objevit verze s turbem a výkonem 204 koní. Teprve pak bude mít tohle zajímavé auto smysl.

Jan Markovič


Řidičům chybí výrazný zátah ve středních otáčkách, které motor neposkytuje. Je třeba hodně ho vytáčet.

Hyundai sází na extravaganci. Láká tvary i barvou karoserie. Lze zvolit odstíny v podobě kancelářského zvýrazňovače.

LED světla ještě zvýrazní elegantně sportovní přední partie nového korejského vozu.

Velké tlačítko START vybízí k divočejší jízdě, té si ale řidič užije až bude na trhu verze s turbo motorem.

Palubní deska je směsicí všeho, co známe z jiných vozů značky Hyundai.

Vzadu nečekejte místo před koleny ani nad hlavou. Foto: Jan Markovič, Zuzana Ptáčková

Související