Ministerstvo kultury zrušilo výběrové řízení na ředitele Národního divadla. Oznámila to mluvčí ministerstva Markéta Ševčíková. Uzávěrka pro podávání přihlášek byla původně stanovena dnešek – čtvrtek 12. dubna.

"Ministryně Alena Hanáková přehodnotila stanoviska. Je přesvědčena o tom, že po doplnění podmínek veřejného řízení a po dalších konzultacích s odborníky se otevře ještě větší prostor pro výběr nejvhodnějšího kandidáta," uvedla Ševčíková.

Podle ní se čekalo na výsledky auditu, který se na pokyn ministerstva dělal ve Státní opeře a v Národním divadle. "Ještě nejsou kompletní výsledky – proto jsme výběrové řízení zrušili," dodala mluvčí.

Audit s výběrovým řízením úzce souvisí, nejedná se totiž o čistě ekonomický rozbor obou institucí, ale také o procesně personální analýzu. „Zjišťuje se, zda Národní divadlo a Státní opera pokulhává spíš po hospodářské nebo umělecké stránce, co je nezbytné a co nadbytečné. Podle toho bude ministryně dávat důraz na konkrétní kritéria žadatelů,“ vysvětluje Ševčíková, podle které výsledky auditu budou známé až na konci dubna.

Kritika z řad odborníků

S formulací nového výběrového řízení prý ministryni pomohou odborníci, mimo jiné i ti, kteří zrušený konkurz kritizovali. Budou mezi nimi odborní novináři, teatrologové i divadelníci.

Jak uvedla, řízení bude co nejdříve vyhlášeno znovu, ovšem doplněné o další kritéria. Dosud podané přihlášky zůstanou v anonymitě, kandidáti je budou moci dopracovat.

Ministerstvo čelilo ze strany odborné veřejnosti kritice, že nezveřejnilo jména členů výběrové komise a vágně nastavilo parametry výběrového řízení. "Chyběli jim například přísnější nároky na kulturní background žadatelů,“ říká tisková mluvčí Markéta Ševčíková.

Kandidáti na nového šéfa ND měli podle ministerstva předložit koncepci řízení a rozvoje Národního divadla včetně záměru financování, a to v návaznosti na koncepci transformace ND a Státní opery, která byla letos k 1. lednu s českou první scénou sloučena.

Transformace se má uskutečnit v letech 2012 až 2015. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se spojením baletních souborů a souboru sólistů obou scén.