Počítačové žánry

Akční
Jejich hlavní náplní je eliminace cílů pomocí bojových technik.

RPG (Role playing game)
Hráči zaujímají role fiktivních postav, které si podle daných pravidel vytvoří a za které jednají.

Adventury
Hlavní hrdina řeší rozličné úkoly a postupuje příběhem k vzdálenému cíli, přičemž je kladen důraz na mnohost řešení zápletek a hádanek.

Simulátory
Hry simulují nejrůznější činnosti - ovládání letadel, aut, sportovních her, dokonce i hraní lidského života.

Strategie
Hráč ovládá skupinu objektů a manipuluje s nimi tak, aby utrpěl co nejmenší škody.

Celosvětový obrat herního průmyslu překročil loni 25 miliard dolarů, vyplývá z údajů Entertainment Software Association, která zastupuje herní odvětví. Jen pro srovnání: v kinech se loni prodaly lístky za "pouhých" 22,4 miliardy dolarů.

Zatímco tržby kin rostly o sedm procent, hry se prodávaly meziročně o 15 procent rychleji. A letos by mělo být ještě lépe. Napomoci by tomu měl především třetí díl ságy Diablo, na který fanoušci čekali 11 let. Po několika planých oznámeních se konečně dočkali letos v květnu, kdy společnost Blizzard Entertainment vypustila do světa Diablo III.

Zájem byl obrovský. Jen za první den prodej stříbrných DVD disků v obchodech zlomil světový rekord. K tomu si navíc lidé stáhli dalších 1,2 milionu her z internetu. Během prvního týdne si hru pořídilo přes 6,3 milionu lidí, ovšem bez Jihokorejců, kteří žádná čísla nezveřejnili. Nicméně i tam, v zemi herních fanatiků, se Diablo III stalo nejprodávanější hrou.

Boj proti pirátům

Hra byla v internetovém obchodě Amazon historicky nejen nejprodávanější, ale také nejpředobjednávanější. Zájem byl masivní i v Česku, také tady přijímali obchodníci předobjednávky.

Fenomenální úspěch měl ovšem i svůj rub. V boji proti pirátům vsázejí vydavatelé hry na nejrůznější technologické prostředky, které by měly zabránit nelegálnímu kopírování a šíření her. Zatím se to nedaří, piráti si vždy našli způsob, jak ochranu prolomit.

Blizzard Entertainment tentokrát vsadil na netradiční ochranu. Hra totiž vyžaduje neustálé internetové připojení na firemní servery. Jak dlouho tento způsob ochrany vydrží, je ve hvězdách, ale obecně se předpokládá, že i ten bude prolomen. Zatím se však bez originálního DVD a připojení k internetu hra nedá spustit, internetové připojení je bezpodmínečně nutné, i když si člověk hraje jen sám proti počítači v tzv. single módu.

Jenže právě z důvodu milionového prodeje Diabla a protože hrát chtěli všichni, servery Blizzardu nestíhaly, a hra příliš nefungovala. Ani takové omezení zájemce o ďábelské dobrodružství neodradilo. Naopak, podle ohlasů na nejrůznějších internetových serverech si originální herní disk koupila i řada pirátů, kterým se nechtělo jako obvykle chvíli čekat na prolomení ochrany.

Zkrátka touha po Diablo III byla vyšší než hodnota 1259 korun, za kterou se prodává v Česku. Pekelná hra ale není to jediné, čím svět virtuálních počítačových her letos láká.

Pět nejlepších her všech dob

Renomovaný časopis PC Gamer zorganizoval anketu, kde se volilo 100 nejlepších videoher všech dob.

1 Nejlepší hrou všech dob byla vyhlášena Deus-Ex vyvinutá společností Ion Storm v roce 2000.


2 Druhou příčku obsadila World of Warcraft, která drží rekord v Guinnessově knize rekordů za nejpopulárnější on-line hru pro více hráčů.


3 Třetí místo patří pokračování série Elder Scrolls s podtitulem Oblivion, což je fantasy počítačová hra společnosti Bethesda Softworks.

Video

4 Čtvrtá je týmová akční hra pro více hráčů Team Fortress 2 vytvořená společností Valve Corporation.


5 Pátý skončil druhý díl série Half Life, na kterém byly pozitivně hodnoceny vlastnosti jako pokročilá fyzika věcí, animace, zvuk, umělá inteligence, grafika a příběh. Hra vyhrála 39 ocenění "Hra roku" a v několika publikacích byla označena jako "Hra dekády".

Z českých her se prosadil vojenský simulátor ARMA 2 od Bohemia Interactive, který se umístil na 13. místě.

Arma 2 - trailer (Zdroj: Bohemia Interactive)
Arma_2_Free_Launch_Trailer.mp4.jpg

Radan Dolejš
šéfredaktor časopisu Computerworld

Více se o tématu dočtete v posledním vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 21. června, nebo pod odkazem níže:

banner 2