Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Kolem českého exportu je v poslední době dusno. I když čerstvě zveřejněné statistiky ukazují, že export, coby tahoun české ekonomiky, ztrácí dynamiku, dusno je zatím více politické než ekonomické.

Trvá minimálně půl roku, od chvíle, kdy byla schválena nová Exportní strategie České republiky na léta 2012 až 2020. S tím, jak se postupně začíná naplňovat, přibývají pro spory mezi ministerstvem zahraničí a ministerstvem průmyslu a obchodu další důvody.

Jedním z nich je fakt, že od 1. srpna se pracovníci agentur CzechInvest a CzechTrade nově stali kmenovými zaměstnanci ministerstva průmyslu (MPO). I když to na první pohled vypadá jen jako nezajímavé administrativní opatření, skrývá v sobě značnou výbušnost a důvod pro další rozepře mezi šéfem resortu průmyslu Martinem Kubou a ministrem zahraničí Karlem Schwarzenbergem o to, kdo má být garantem ekonomické diplomacie a podpory tuzemského exportu.

Srpnová změna je totiž počátkem děje, který by měl zhruba v březnu příštího roku skončit tím, že MPO vyšle do zahraničí 78 nových obchodních přidělenců. Žádá pro ně od ministerstva zahraničí (MZV) diplomatické pasy a statut stejný, jaký mají při velvyslanectvích vojenští přidělenci. To se ale Černínskému paláci nelíbí. Nelíbí se mu ani to, že změnu s převodem zaměstnanců zahraničních kanceláří CzechTradu a CzechInvestu pod MPO s nimi (prý) nikdo nekonzultoval. MZV upozorňuje na to, že vzniká rozpor mezi novou realitou a zápisy na diplomatické listině hostitelské země. Podle informací týdeníku Ekonom je proto možné i to, že lidé z CzechInvestu a CzechTradu poputují z velvyslanectví (kde jsou ve své většině vedeni ve stavu ambasády jako administrativní pracovníci) domů.

Oficiální stanovisko ministerstva zahraničí to nepotvrzuje, ale lze číst i mezi řádky: "Ministerstvo zahraničí by přivítalo, kdyby byl nejdříve dohodnut celkový rámec implementace Exportní strategie a teprve potom spuštěny jednotlivé dohodnuté kroky tak, abychom vyloučili poškození dobrého jména České republiky v zahraničí pro eventuální porušení mezinárodněprávních pravidel a zvyklostí."

Týdeník Ekonom má navíc k dispozici dopis z generálního konzulátu v brazilském SĂŁo Paulu, který vypočítává problémy, které tamní kanceláři CzechTradu mohou nastat poté, co by přestala fungovat jako pobočka konzulátu. Plyne z něj, že by se zastoupení CzechTradu muselo de facto změnit ve společnost s ručením omezeným, a mělo by tak v Brazílii (a analogicky i v dalších zemích) ztíženou existenci. Muselo by vést místní účetnictví, platit daně, auto by nemohlo být registrováno pod diplomatickou SPZ, zaměstnanci by museli mít víza a pracovní povolení, a život by se tím CzechTradu výrazně zkomplikoval a prodražil.

Ministerstvo průmyslu ovšem pro to, že by zástupci CzechTradu či CzechInvestu museli nuceně opustit své posty (respektive zázemí ambasád a konzulátů), nevidí žádný důvod. "Změna vychází z realizace Exportní strategie a jde o vstřícný krok ve prospěch české podnikatelské sféry, který zároveň uvolňuje ruce a kapacity MZV pro ekonomickou diplomacii a prosazování našich zájmů v rámci Evropské unie," zní opačná oficiální reakce MPO.

Neoficiální názory z obou ministerstev jsou mnohem zajímavější. Ministerstvo zahraničí je přesvědčeno, že místa sedmdesátky obchodních přidělenců jsou zbytečná a drahá a že jde mnohem více o lukrativní "šolichy" pro vyvolené než o upřímnou snahu podpořit český export. Ministerstvo průmyslu kontruje: na ministerstvu zahraničí byznysu, natož marketingu ve prospěch českých firem nerozumějí, na místa nových obchodních radů má být vypsán konkurz a náklady na nové obchodní přidělence se odhadují na 250 milionů korun, které se mají uspořit v rozpočtech CzechTradu, CzechInvestu a MPO.

O tom, jak má vypadat ekonomická diplomacie, kdo a jak má prosazovat ekonomické zájmy, má být, údajně "již brzy", uzavřena mezi oběma ministerstvy dohoda. Podobná dohoda, kde si resorty vyjasňovaly kompetence "ve prospěch prosazování obchodních zájmů českých firem" přitom už na světě byla. Podepsána byla koncem června 2011 za ministra Kocourka. Po ministerském střídání je opět vše jinak a obě strany ukazují spíše to, že se dohodnout buď neumějí, nebo nechtějí. Nejdiplomatičtěji tak zatím vystupují asi zástupci českého byznysu. Jak ukazuje třeba názor marketingové ředitelky společnosti Nanoproges Liliany Berezkinové: "Obě ministerstva se musejí dohodnout. Pokud budou pragmatická, bude to ku prospěchu věci."

Robert Břešťan
šéfkomentátor týdeníku Ekonom

Vše pro export. "Cílená proexportní politika je jednou z klíčových priorit vlády," říká ministr průmyslu Martin Kuba. Co se nedaří, je "ladit noty" mezi ministerstvy. Foto: Martin Kuba

Související