Je-li návrat britského sci-fi sitcomu Červený trpaslík labutí písní, tak tou nejlepší možnou. Premiéru prvního dílu desáté série sledovalo přes jeden a půl milionu diváků. Nadšené ohlasy kritiky pak potvrdily, že publikum po třinácti letech konečně dostalo další plnohodnotnou sérii.

Vzhledem k tomu, u jakého dílu došla v momentálním reprízování Červeného trpaslíka Česká televize, dá se odhadovat, že české premiéry desáté série se dočkáme nejdříve v únoru. 

Zpátky do kosmu

4. října odvysílala britská kabelová televize Dave epizodu Trojan. Setkání s Rimmerovým bratrem Howardem je jednou šestinou desáté série a navazují na ně díly pojmenované Fathers and Suns, Lemons, Entangled, Dear Dave a The Beginning.

Poslední epizoda desáté série potom svým názvem (česky Začátek) odkazuje na start Červeného trpaslíka – v roce 1988 seriál začal epizodou The End, tedy Koncem. Proto se předpokládá, že 8. listopadu se s námi seriál rozloučí definitivně.

Zatím jsme ale v polovině desáté řady. Díl Fathers and Suns již neměl takový divácký úspěch (sledovanost klesla na 1,1 milionu diváků), kritiky však zůstaly příznivé. Po nedávném speciálu Zpátky na Zemi, který byl zároveň jakousi polovičatou devátou sérií, jde o skutečný comeback Červeného trpaslíka.

Scenáristické spirály

Trojan totiž nebyl jen návratem posádky, tedy Listera (Craig Charles), Rimmera (Chris Barrie), Krytona (Robert Llewellyn) a Kocoura (Danny John-Jules), ale i nahraného smíchu v pozadí a hlavně některých témat, k nimž se rovněž v původních sériích tvůrci často vraceli.

V Trojanovi jde o Rimmerův pocit nedostatečnosti, kterému se dříve věnovaly například epizody Rimmerosvět (šestá sezóna) nebo Jiná dimenze (čtvrtá sezóna). Opět tu vidíme Rimmerovu neschopnost absolvovat astronavigační zkoušky, o což se snaží od samého počátku.

Červený trpaslík - ukázka z 10. řady

Fathers and Suns jsou zase oživením příběhu Listerova původu (viz například epizoda sedmé série Uroboros). Díky časovému paradoxu je Lister svým vlastním otcem, a to v nové epizodě vede k výchovnému mono/dialogu otce se synem.

Přitom se tu naprosto samozřejmě předpokládá divákova znalost předchozího dění a nic se nedovysvětluje. Handicap pro neznalé znamená pro fanoušky okamžité vtažení do děje.

Salva humoru

Vytěžovat známé charaktery a načrtnuté motivy z jiných epizod by však nestačilo ke kladnému diváckému i kritickému ohlasu. Doug Naylor zvládá obojí podpořit salvou verbálního humoru, na němž sitcom Červený trpaslík stojí.

Ironie, sarkasmus, vzájemné popichování, to vše přežilo bez újmy do současnosti. Pomalý rozjezd desáté série vzbuzoval dojem, že nejlepší léta má seriál za sebou. Ovšem už s třetí epizodou se ukázalo, že opak je pravdou. Úroveň humoru se nejprve drží při zemi, pak jako by Naylor chytil druhý dech. Nebo ho zachránily možnosti vyplývající z dalšího cestování "hochů z Trpaslíka" v čase, o kterém epizoda Lemons vypráví.

Sympatické je, že jde nadále o nadčasový humor. Tedy se hovoří třeba o počtu nehod způsobených srážkou s losem ve Švédsku sedmdesátých let.

Je to konec, nebo začátek?

Doug Naylor překvapil scenáristickou invencí, ale ta by sama o sobě nestačila. Musejí ji podpořit herci. Těm přibylo vrásek a šedin, ale do rolí, jež je kdysi proslavili, se vracejí s jistotou a elánem.

Zatím se nedá říct, že by se kritika jednoznačně shodla na tom, jestli je desátá série jen důstojným zakončením, nebo natolik povedeným comebackem, že se člověk přes všechny obavy z kvalitativního úpadku neubrání touze po další sezóně.

Zda znamená desátá řada konec, nebo nový začátek Červeného trpaslíka, se rozhodne až po finále, ve kterém loď Jupiterské důlní společnosti obklíčí válečná flotila.

Související