Diváky českých televizních seriálů letos na podzim tvoří z téměř dvou třetin ženy a zájem o tento typ pořadů u nich roste s věkem. Vyplývá to ze struktury diváckých skupin jednotlivých pořadů na základě dat ATO-Mediaresearch sesbíraných od 28. srpna do konce října.

S věkem a pohlavím diváka přitom patrně souvisí také výběr žánru. Tuzemské televize letos nabídly čtyři nové seriály a pět nových řad již zavedených pořadů.

Ženy ve skupině seriálových diváků nad 15 let tvořily 63,6 procenta, na muže připadlo necelých 37 procent. Zatímco mladé ženy od 25 do 34 let jsou v celkovém seriálovém publiku zastoupeny 6,8 procenta, podíl žen nad 55 let je více než 31 procent.

Zájem mužů o seriály stejně jako u žen souvisí s věkem. Na muže nad 55 let připadlo 14,6 procenta, zatímco podíl mladších mužů od 25 do 34 let byl 4,5 procenta.

Vliv věku a pohlaví je patrný ve volbě žánru. Nejvyšší zastoupení 61 procent diváků v kategorii 15 až 54 let má sitcom TV Nova Helena, diváci nad 55 let tvoří největší skoro dvoutřetinový podíl u rodinného seriálu FTV Prima Cesty domů.

Přes tři čtvrtiny publika seriálu FTV Prima Obchoďák z prostředí nákupního centra tvoří ženy. Nejvýraznější podíl mužských diváků, konkrétně 51 procent, má naproti tomu historicko-dobrodružný seriál České televize (ČT) Zdivočelá země.

Ze čtyř nových seriálů byl letos na podzim nejúspěšnější Gympl s (r)učením omezeným TV Nova, který dosud v průměru sledovalo 993 tisíc diváků starších 15 let. Pořad se v rámci nových seriálů jako jediný vysílá hned po osmé večer.

Seriál ČT Ententýky zaměřený na mateřství a vztahy ČT koncem září přesunula na devátou večerní s cílem získat mladší diváky, pro které byl koncipován. Sledovanost, která v průměru činí 364 tisíc diváků, se ale změnou v programu nezvýšila, a ČT se rozhodla v seriálu další řadou nepokračovat.

První sérií v prosinci skončí také Obchoďák, který se kvůli nehodě představitelky titulní role musel přetáčet, čímž se zpozdilo jeho uvedení. Seriál následně Prima nasadila až po půl desáté večer namísto plánovaných 20:00.

Obchoďák dosud v průměru sledovalo 630 tisíc lidí. Po deváté večer se vysílal také komediální seriál Základka s průměrnou sledovaností přes půl milionu diváků, jehož poslední díl odvysílala Prima koncem října.

Zatímco Základka stejně jako Ententýky běžela jednou za týden, Gympl a Obchoďák se na obrazovkách objevují dvakrát týdně. Taková periodicita je podle scénáristky Lucie Konečné ideální pro to, aby seriál uspěl a dostal se divákům pod kůži.

"Český divák je na tuhle pravidelnou dávku emocí zvyklý a není ochoten měnit své zaběhnuté zvyklosti. Dnes už je situace taková, že pokud má nějaký seriál jen 13 dílů, divákovi nestojí za to ho ´rozkoukat´," řekla ČTK Konečná.

Dodala, že televize jen velmi poskrovnu zkoušejí nové formáty seriálů. "Je to vždycky sázka do loterie," podotkla autorka seriálu Ententýky.

Výsledkem je tak podle televizního analytika Milana Krumla slabá žánrová pestrost, jejímž důvodem je mimo jiné vysoká sledovanost vztahových seriálů, která je lákavá pro programové šéfy především komerčních televizí.

"Nechce se jim riskovat, domnívají se, že tento trend bude i nadále trvalý," řekl ČTK Kruml.

Na vztahy jsou zaměřené zmíněné Cesty domů, jejichž pátou řadu, která skončila ve středu, sledovalo v průměru 967.000 diváků. Vztahové zápletky jsou také součástí nejpopulárnější českého seriálu Ordinace v růžové zahradě 2 TV Nova, jehož nynější osmou řadu sleduje v průměru 1,74 milionu diváků.

Podle šéfproducentky vlastní tvorby FTV Prima Šárky Baborovské by větší žánrová pestrost byla pravděpodobná v případě rozsáhlejší hrané tvorby.

"Pokud bude možnost vyrábět dramatické tvorby více, tak si myslím, že je šance, aby seriály byly žánrově různorodější, nicméně je důležité zmínit, že o podobě díla rozhoduje v neposlední řadě jeho rozpočet," řekla ČTK Baborovská.

Různorodost žánrů je jedním z cílů ČT, která nebere v potaz pouze sledovanost, ale také veřejný zájem. "Nicméně to není jen otázka vůle. Například kriminálky musí někdo umět napsat a natočit, je to scénáristicky i produkčně náročnější práce," uvedl Kruml, který v oblasti alternativní seriálové nabídky doufá v lepší budoucnost.

"Věřím, že se dočkáme pestřejší žánrové nabídky, zejména co se týče původní seriálové produkce ČT, ale nebude to v řádu několika měsíců," uzavřel Kruml.