Grammy už dávno neznamenají jen udílení hudebních cen. Když do čela americké Národní akademie nahrávacích umění a věd před deseti lety nastoupil Neil Portnow, vypracoval strategii, jak ovládnout prakticky celý hudební byznys. A proto se dnes Grammy starají o začínající muzikanty, podporují je během jejich dráhy, lobbují za ně v Bílém domě, starají se o ně ve stáří, a dokonce i po smrti udržují jejich odkaz a například digitalizují staré nahrávky.

"Grammy začaly jako slavnostní večer pro pár vybraných. Dnes se vysílají do dvou set zemí světa a stále si udržují rozhodující vliv v hudebním průmyslu," řekl pro HN Neil Portnow před udílením cen, které proběhne v noci z neděle na pondělí.

HN: Kdo rozhoduje o tom, jak dopadne udílení cen Grammy?

Akademie má dvacet tisíc členů, z nichž asi dvanáct tisíc splňuje podmínky pro to, aby mohli hlasovat při udílení cen. Jsou to ti, kteří se živí jako profesionální muzikanti, během určité doby natočili určitý počet desek a tak dále. Než ale vůbec k hlasování dojde, někdo – a to jsou většinou dobrovolníci, mezi jaké jsem kdysi patřil i já – musí vytvořit hlasovací kategorie. Což letos znamenalo projít více než sedmnáct tisíc vydaných desek a roztřídit je do jedenaosmdesáti hlasovacích kategorií podle žánrů a stylů. Výsledky prvního kola byly oznámeny 5. prosince a během uplynulých dvou měsíců jsme museli vymyslet celý přenos a oslovit muzikanty, kteří v něm budou účinkovat.

HN: To se celý večer vždycky vymýšlí během pouhých dvou měsíců?

Ano, kromě scénografie, osvětlení a technických záležitostí. Jakmile známe nominace, obrátíme se na naše producenty, v čemž jsou Grammy velice konzistentní. Od samého začátku vymýšlel průběh slavnostního večera Pierre Cossette, který ty původní Grammy - tedy luxusní hotelovou večeři pro pár zasvěcených - dostal do televize a udělal z nich zábavný večer pro celý národ. Pierre nedávno zemřel, produkci po něm převzal jeho syn John, kterého jsme také ztratili před dvěma lety, a dnes je dramaturgem celého večera Ken Ehrlich, zcela brilantní producent.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.