Česká televize láká zajímavá jména a pracuje na ambiciózních projektech. Mezi novými seriály a televizními filmy, které se na obrazovkách budou objevovat od letošního podzimu a v průběhu roku 2014, je například rodinný seriál První republika či akční detektivka Clona.

Od začátku roku programová rada schválila zatím 115 projektů všech žánrů s celkovými náklady 237 milionů korun. Zástupci ČT to ve čtvrtek oznámili na tiskové konferenci.

Na hranou tvorbu z přidělených peněz půjde víc než 90 milionů korun, uvedl ředitel výroby ČT Václav Myslík. To je podle něj nárůst proti předchozímu období, kdy náročnější hraná tvorba byla spíše v útlumu. Na polovině projektů se mají podílet nezávislí producenti, a to formou koprodukce nebo zakázek.

Známá jména

Mezi představenými novinkami je například nový seriál z období první republiky, který vzniká v koprodukci České televize a produkční skupiny Dramedy Productions. Dále je to akční detektivní seriál Clona podle scénáře Marka Epsteina a v režii Tomáše Řehořka. Točit se má také osmidílný cyklus filmových povídek Škoda lásky, podle námětů spisovatelů Jaroslava Havlíčka, Michala Viewegha, Ireny Obermannové nebo a Petra Šabacha.

Z televizních filmů připravuje ČT komedii Osmy tvůrčího dua Epstein - Jiří Strach, ve které se objeví například Ivan Trojan a Karel Roden. Další novinkou je dvoudílný televizní film Poslední cyklista, inspirovaný mimo jiné životními zážitky a kresbami Helgy Weissové-Hoškové, podle scénáře Tomáše Töpfera a režiséra Jiřího Svobody.

"Kdybych měl přesně definovat, kterým směrem by dramatická tvorba měla jít, uvedl bych tři pevné směry: navazovat na dobrou tradici dramatické tvorby České televize, jako je například seriál Zdivočelá země, dále dělat dramatickou tvorbu trochu lehčího typu, a ještě pořad s hlediskem kvality, což je třeba seriál Vyprávěj, a z novějších věcí myslím si diváci oceňují seriál Nevinné lži," uvedl generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Hledání nových odborníků

V minulosti byla dramatická tvorba podle Dvořáka opomíjena. "Problém ČT byl ten, že nedostatečně dávala důraz na aktivní hledání nových uměleckých kádrů, ať již to jsou scénáristé, producenti, noví režiséři, obecně tvůrci věnující se dramatické tvorbě," dodal Dvořák, který do televize přišel před rokem a půl.

ČT má za sebou rok nového fungování takzvaných producentských skupin. "S některými tvůrci jsme se rozloučili, neboť spolupráce nebyla podle jejich či našich představ," řekl ředitel vývoje pořadů a programových formátů Jan Maxa.

Řada projektů je nyní ve stadiu příprav. Nové nápady, se kterými by tvůrci přišli, ale podle Maxy dostanou příležitost nejdříve na podzim 2015. "Do té doby máme vykryto," dodal.

SERIÁLY

První republika
Rodinný seriál (scénář Filip Bobiňski, Jan Gardner, Petr Šizling, režie Biser A. Arichtev)

Sága mapuje atmosféru první republiky od roku 1918 do roku 1945. V centru dění jsou pes­tré osudy rozvětvené rodiny Valentových, která zbo­hatla na válečných zakázkách a stěhuje se z venkova do Prahy, do Podolí. V této části Prahy jsou zatím jen louky, pár starých továrních komínů a poválečná chu­doba. Podnikaví Valentovi však Podolí změní. Ovšem ne sami a ne lehce. V jejich rodině panuje rivalita mezi bratry, je zde tajemství, které s sebou nese pátrání po staré předválečné vraždě a postavy prožívají také své osudové lásky. Seriál by měl být příběhem první (a také druhé) republiky, který sice vypráví očima ro­diny z vyšších vrstev, tedy třídy, která nejvíce formovala tvář naší republiky a nastavila politické a společenské standardy, ke kterým se dodnes odkazuje, avšak spek­trum hlavních i vedlejších postav je velmi pestré a seriál pokryje různé vrstvy společnosti, od elit až po dělnic­kou a rolnickou třídu. Osudy hrdinů se také budou pro­línat s událostmi tehdejší doby a připomenou tak divá­kům některé významné momenty naší historie.

Clona
Detektivní seriál (scénář Marek Epstein, režie Tomáš Řehořek)

Sedm epizod seriálu se odehraje během jednoho roku. Roman, mladý muž s ambicí stát se režisérem, se po několika neúspěšných pokusech dostat se na školu „dočasně“, na nátlak svého otce – policisty, stává kame­ramanem, který provází tým kriminalistů v terénu. Při jedné z prvních akcí se však cosi zvrtne a banálně vy­hlížející výjezd se změní v tragédii, při níž pod koly ujíždějícího automobilu umírá Romanův otec. Touha vyře­šit jeho vraždu, napínavá policejní vyšetřování, Roma­novo soužití s matkou, vztah ke studentské lásce Lence a vznikající pouto mezi ním a mladou vyšetřovatelkou Nikolou, to jsou hlavní dějové pilíře příběhu, který je stejnou měrou napínavou akční detektivkou jako psy­chologickým portrétem mladého muže, který bolestivě hledá své místo ve světě.

Škoda lásky
Cyklus filmových povídek (režie Jan Hřebejk, Vít Karas, Petr Zahrádka, Zdeněk Jiráský)

Osmidílný cyklus filmových povídek, na­točený podle námětů významných českých spisovatelů. Autoři chtějí divákům představit nadčasové a vpravdě univerzální téma lásky ve všech jejích podobách a také v každém věku a prostředí. Celý cyklus je zamýšlen jako intimní exkurz do zákoutí (nejen) partnerských vztahů a navazuje na nejlepší tradice naší povídkové tvorby. Škoda lásky si klade za cíl civilním způsobem vykres­lit mnohovrstevnatost lidské existence a i v tragických polohách vyprávět s něžnou ironií. Autory povídek jsou Jaroslav Havlíček (patří k nejvýraznějším tvůrcům čes­kého psychologického románu), Michal Viewegh (ko­merčně nejúspěšnější český romanopisec současnosti), Irena Obermannová (Deník šílené manželky a další ro­mány), Martina Formanová (Skladatelka voňavého prá­dla, Trojdílné plavky aj., manželka Miloše Formana), Petr Šabach (mj. autor předloh k filmovým hitům Šakalí léta, Pupendo, Občanský průkaz), Jaroslav Hašek (autor svě­toznámých Osudů dobrého vojáka Švejka za světové války) a Petr Hudský (scénárista a autor moderních in­terpretací magického realizmu).

Škoda lásky

Život a doba soudce A. K.
Seriál ze soudního prostředí (scénář Zdeněk Zapletal, režie Robert Sedláček, Radim Špaček a Bohdan Sláma)

V kaž­dém díle je vyřešen jeden případ. Žádné vraždy, jen pří­běhy každodenního života (rozvody, dědictví, tahanice o děti, urážky na cti, aj.). Druhou linii tvoří sama postava soudce: introvertního, sympatického čtyřicátníka, který je zároveň empatický i složitý, občas – jako dnes téměř každý – pronásledovaný traumaty. Jeho případy ho ovlivňují stejně, jako on je. Prodírá se tím vším a snaží se dostát sám sobě i rodinné tradici (otec je soudce, matka advokátka…). A při tom je v podstatě osamělý a touží změnit profesi – odtud jeho místy tvrdá skepse, ironie nebo humorný nadhled.

Neviditelní
Třináctidílný komediální seriál (scénář Radek Bajgar, Mirka Zlatníková, Tomáš Baldýnský, Ondřej Hejma, hrají Jiří Bartoška, Luděk Sobota, Jiří Langmajer, Ivana Chýlková a další)

Není to pohádka. Je to realita a čirá pravda. Denně je potkáváme. Pracují ve školách i na úřadech, prodá­vají v obchodech a řídí tramvaje. Ale nejraději jsou za­městnáni u bazénů, přehrad, vodovodů, i kanalizace. Ti nejvýše postavení jsou ve vládě, obsadili posty šéfů povodí, vodohospodářských odborů ministerstev a je­jich mocná lobby možná vlastní i výnosný byznys s ba­lenou vodou. Vodníci žijí v utajení a chtějí, aby to tak zůstalo – od pogromů na čarodějnice, Židy, černochy, Kurdy či homosexuály neuplynulo zas tolik času. Liberálnější vodníci by naopak rádi coming out, ale skutečnou od­vahu teprve sbírají. Naše vodnická komunita má ještě jeden zásadní problém – nízkou porodnost. Vodníků ubývá, aquagen se ředí sexem se suchými partnery a čím dál častěji se narodí obyčejné suché dítě. I vodníci žijí v pragmatické době, kašlou na tradice, mravnost a ideály. Rozpouštějí se – a až si to uvědomí, může být pozdě. Dost možná, že už někteří také nedočkavě če­kají na svého Mesiáše. Když se mezi nimi objeví vodník, který nevěděl, že je vodník, jeho příchod uvede věci do pohybu. A jeho schopnosti získané ve světě lidí při­nesou vodníkům vzestup… nebo pád.

Vraždy v kruhu
Dvanáctidílný detektivní seriál (scénář Iva Procházková, režie Ivan Pokorný, hrají Ivan Trojan, Richard Krajčo a další)

V záplavě současných krimisérií se Vraždy v kruhu vě­domě chtějí přiřadit k detektivkám klasického spole­čensko-psychologického charakteru. Tedy ne divoké střílečky, ne chladná analytická práce laboratoří, ne souhra širokého týmu neosobních kriminalistů, ale především silná osobnost hlavní postavy – v našem případě majora Holiny. Po vzoru skandinávských de­tektivek spolu s hlavní postavou zabrousíme do všech možných zákoutí našeho společenského i politického života. Základním motorem bude napětí, ne násilí.

FILMY

Díra u Hanušovic
Film Dejvického divadla (scénář a režie Miroslav Krobot, hrají Tatiana Vilhelmová, Ivan Trojan, Lenka Krobotová, Jaroslav Plesl a další)

Dějištěm tak trochu černé komedie je současná tu­zemská vesnice v Jeseníkách. Hlavní hrdinkou je nedo­studovaná učitelka němčiny Maruna, která místo před školními lavicemi skončila za pultem místní hospody a usilovně se snaží nalézt partnera mezi místními pány. Marunino úsilí se prolíná s osudy její sestry, matky a osazenstva hospody. Režisér Miroslav Krobot si pro svůj film vybral "své" herce z renomovaného Dejvic­kého divadla.

Krásno
Filmový debut Ondřeje Sokola (scénář Odnřej Sokol, Martin Finger, Petr Vydra, režie Ondřej Sokol, hrají Ondřej Sokol, Jana Krausová, Karel Roden, Michal Suchánek, Hana Maciuchová a další)

„Je to příběh dvou idiotů, kteří se rozhodnou vzít spra­vedlnost do svých rukou, a od osudu dostanou přes prsty,“ charakterizuje svůj filmový debut herec a di­vadelní režisér Ondřej Sokol. Název filmu je odvozen od jezera Krásno, ležícího nedaleko Šumperka, kam hlavní hrdinové, Martin a Ondřej, přijíždějí vypátrat vraha Martinovy matky.

Cesta ven
Petr Václav se vrací k hranému filmu (scénář a režie Petr Václav)

Cesta ven vypráví současný příběh mladého romského páru Žanety a Davida, rodičů malé Janičky. Jejich snaha vést normální život naráží na dluhy, nemožnost získat legální práci, komplikovanou komunikaci s úřady, před­sudky většinové společnosti i problémy vlastní deter­minace. David chce zachránit rodinu i za cenu spáchání zločinu. Žaneta v sobě ale najde sílu vzdorovat nepříz­nivé situaci jinak. Překoná dvojice existenční problémy, které začínají rozkládat i jejich samotný vztah? Má pro ně smysl i nadále ctít vlastní hodnoty a rodové tradice? A bude pro ně jejich „cesta ven“ jen dalším „útěkem“, nebo nadějí změnit život, který žijí?

Cesta ven

Zázrak
Prostituce, drogy a život na ulici (Norbert Hudec, Marel Leščák, režie Juraj Lehotský)

Film přináší pohled na život dívek, které pocházejí z ne­úplných rodin, mají za sebou zkažené dětství, a přitom už zažily víc než většina dospělých: záškoláctví, útěky z domova, prostituci, drogy i život na ulici. „K filmu mě inspiroval příběh dívky, kterou jsem potkal. Byla ještě dítětem, když se jí zhroutil celý svět. Ztratila vše, co měla ráda, co patří k dětství: dětské sny i svou první lásku. Žila život, na který nebyla připravená,“ říká o svém filmu režisér Juraj Lehotský. Hlavní role ztvárnil Robert Roth a mladá neherečka Michaela Bendulová, kterou tvůrci filmu objevili v diagnostickém ústavu.

Vejška
Pokračování Gymplu (scénář Tomáš Vorel a Zdeněk Řanda, režie Tomáš Vorel, hrají Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Ivana Chýlková, Jan Kraus, Zuzana Bydžovská)

Volné pokračování divácky nejúspěšnějšího filmu To­máše Vorla Gympl. Hlavní hrdinové Petr Kocourek a Mi­chal Kolman se tentokrát potýkají s nástrahami vyso­koškolského studia a to jak během přijímacího řízení, tak i během studia. A samozřejmě v centru jejich zájmu i nadále zůstává ilegální graffiti. Studentům se navíc za­čnou silně zapalovat lýtka.

Revival
Smutný film o přátelství (scénář a režie Alice Nellis, hrají Miroslav Krobot, Bolek Polívka, Vojtěch Dyk, Karel Heřmánek, Zuzana Bydžovská a další)

Příliš staří na rokenrol a příliš mladí na smrt. Film vy­práví příběh čtyř muzikantů, jejichž rocková skupina se za nejasných okolností rozpadla v roce 1972, a kteří se – každý z jiných důvodů – rozhodli pokusit o její velko­lepý comeback. Veselý film o stáří, které nemusí nutně znamenat konec všem touhám a ambicím. A smutný film o přátelství, které se snaží přežít všechny naku­pené křivdy a nevyjasněnosti.

Revival - český trailer

TELEVIZNÍ FILMY

Osmy
Hrdinou proti své vůli (scénář Marek Epstein, režie Jiří Strach, hrají Ivan Trojan, Karel Roden)

Televizní komedie, která vypovídá o době nedávno minulé a o národní povaze. Hlavní hrdina, Richard, je obyčejný úředník, který se stal hrdinou proti své vůli. Richard (Ivan Trojan) podepsal tak trochu omylem Chartu 77 a všechno se v tu chvíli zkomplikovalo. Jedni ho považují za nežádoucího a chtějí se ho zbavit, druzí by chtěli využít jeho předpokládaných kontaktů na Zá­padě. Pro jedny představuje ohrožení systému, pro jiné se stal hrdinou. On by ale přitom chtěl jenom žít svůj obyčejný úřednický život bez velkých starostí. Příběh z normalizačních dob vypráví o tom, jak složité je být obyčejným hrdinou.

Poslední cyklista
O blížícím se holocaustu (scénář Jiří Svoboda, Tomáš Töpfer, režie Jiří Svoboda)

Poslední cyklista je poutavý příběh malého děvčátka, které adoptují bezdětní manželé. Nechají ji zapsat do židovské matriky jako svou dceru. Píše se rok 1933, Klárka je nenávratně židovkou a nikdo pochopitelně neví, že za pár let čeká Evropu strašák v podobě na­cistického Německa a holocaustu. Nešťastní manželé Orensteinovi se za každou cenu snaží Klárku ochránit před událostmi, které by se jí, kdyby zůstala křesťankou, netýkaly. Dvoudílný televizní film inspirovaly mimo jiné životní zážitky a kresby paní Helgy Weissové-Hoškové.

Piknik
Vyrovnávání se s minulostí (scénář Jiří Stránský, režie Hynek Bočan, hrají Petr Kostka, Ladislav Trojan, Jan Tříska, Alois Švehlík, Luděk Munzar, Oldřich Vlach a další)

Osm starých mužů se sjíždí na piknik. Nemoci se jim ne­vyhýbají, ale to nejdůležitější jim zůstalo: nezdolná mysl a smysl pro humor. Staré pány doprovází vždy někdo z rodiny, manželky či další nebo ještě následující gene­race. Piknik to není obyčejný, i když se koná na obyčejné louce: louka však leží blízko zbytků tábora Vojna, kde ti dnešní starci trávili nejlepší léta svého života. Z těch dob je váže k sobě těžkými osudy prověřené přátelství, v němž by nikdo ze zúčastněných nečekal trhlinu. Ale trhlina tu existuje: ze zpřístupněných archivů StB zjis­tili, že někdo z nich v lágru udával ty druhé. A na tomto dvoudenním pikniku mají za podezřením udělat defini­tivní tečku a dozvědět se jméno udavače…

Na druhý pohled
Rodinné tajemství (scénář Roman Vojkůvka, režie Petr Nikolaev, hrají David Matásek, Vanda Hybnerová a další)

V úzké pochmurné uličce mezi garážemi hodí jeden výrostek druhému přes hlavu pytel, pak do oběti kope a nakonec ji svou nedospělou rukou dvakrát bodne. Když se přiblíží náhodný svědek, vidíme nad probírají­cím se zakrváceným chlapcem stát kluka s krvavým no­žem v ruce. Stalo se to v roce 1985. Hlavní část příběhu se ale odehrává v současnosti: Karel Lang je úspěš­ným podnikatelem ve stavebnictví v malebném městě, který se po letech setkává se svým bratrem Emilem, jež se právě vrací z vězení. Před divákem pomalu vyplouvá na světlo rodinné tajemství…

Revival - český trailer