První série byla o sexu, ta druhá je spíš o smrti, charakterizuje novou, pětatřicetidílnou řadu seriálu Terapie II jeden z režisérů Petr Zelenka.

Filmový kanál HBO bude druhou sérii Terapie, která navazuje na diváky i kritiky oceňovanou první řadu, vysílat ode dneška každý všední den sedm týdnů. Prvních pět bezplatných "terapeutických sezení" si diváci v rámci takzvaného free preview mohli na obrazovkách vyzkoušet před týdnem.

Drama mezi čtyřmi stěnami

Seriál Terapie vychází z izraelského formátu Be'Tipul. Mezinárodně ho proslavila americká verze In Treatment, kterou vysílala Česká televize pod názvem V odborné péči.

Na seriálu Terapie II, který je přizpůsoben tuzemskému prostředí, se sešel obměněný autorský tým. Původní trojici režisérů Petr Zelenka, Jaroslav Fuit a Marek Najbrt doplnila Lenka Wimmerová, jež působila i jako supervizor projektu. Hlavním dramaturgem Terapie II se stala Iva Klestilová, která pro první řadu napsala klíčový příběh o dráždivě manipulativní rusovlásce Sandře.

Podobně jako první série je i druhá řada koncentrovaná převážně do uzavřeného prostoru pracovny "rogeriánského" psychoterapeuta Marka Pošty (znovu jej empaticky ztělesnil Karel Roden), kterého během týdne navštěvují nejrůznější klienti. Osamělý psycholog vstřícně naslouchá jejich strastím, sám se ale ocitá v mezní životní situaci. Poté co jeho manželství v první sérii rozvrátila Sandra, žijí se ženou Alicí (Klára Melíšková) odděleně.

Terapeut u terapeuta

V Poštově pronajaté "ordinaci" se pravidelně střídají noví pacienti. Jedním z nich je profesně úspěšná právnička Táňa (Tereza Brodská), kterou Marek zpočátku sám vyhledá, protože mu hrozí vyšetřování kvůli sebevraždě jeho dřívějšího klienta, vojáka Igora. Dalším jeho pacientem je citlivý jedenáctiletý školák Viktor, jehož egoističtí rodiče (Kateřina Winterová a David Švehlík) se rozvádějí.

Marka Poštu začne navštěvovat také půvabná studentka architektury Viola (Tereza Voříšková), která má rakovinu, neumí si však říci nikomu o pomoc. Do jeho pracovny dochází i pragmatický generální ředitel stavební firmy Charvát (Jiří Ornest), který podepsal Chartu 77, po revoluci se však pohrdlivě odstřihl od disidentských kruhů.

Sám Marek znovu začne navštěvovat svoji starší slovenskou kolegyni Ditu (Kamila Magálová), s níž sdílí své profesní pochyby, pocity viny i důvěrné vztahy.

Jako na pohovce

Drama Terapie II opět vysoce přesahuje současnou seriálovou tvorbu tuzemských televizí. Uchovává si filmovou estetiku, přičemž se znovu může opřít o důmyslně napsané a pointované dialogy, které se často s krutou otevřeností zamýšlejí nad věrohodnými partnerskými, rodičovskými nebo intimními problémy.

Opět zaujme civilními, až "divadelně" koncentrovanými a detailně propracovanými hereckými výkony, zrcadlícími třeba jen v záchvěvu mimiky nebo v nenápadném gestu hluboké vnitřní konflikty. Herecky nejnáročnější roli ze všech nových postav ztvárnila Tereza Voříšková, která v úloze smrtelně nemocné dívky prochází v dlouhých záběrech strhujícími emocionálními proměnami.

Seriál je pozoruhodný ještě z jednoho důvodu. Publikum se samozřejmě nemusí a mnohdy ani nemůže identifikovat s bolavým podvědomím, traumatickou minulostí či konkrétními trápeními, se kterými se více či méně trpělivě snaží vyrovnat protagonisté jednotlivých dějových linií.

Vnímavější diváci ale i přesto mohou získat dojem, jako by i oni sami seděli na pohovce naproti křeslu psychoterapeuta, který se je svými otázkami a replikami snaží učit, jak i v odlišných životních situacích porozumět vlastním pocitům či vzorcům chování a projevům emocí druhých lidí.