Zaměstnanci internetové společnosti Amazon budou v Česku pracovat na ploše, na kterou by se vešla čtyři Václavská náměstí. Anebo více než sto hokejových hřišť.
Dva obří sklady už mají politickou podporu – ve středu projekt schválili radní v Brně, zastupitelé středočeské Dobrovíze ještě o dva týdny dříve. Otevřeli tak cestu výjimečné investici. Ještě nikdy si žádná firma nepronajala v Česku naráz tak velkou skladovací plochu.
V řeči čísel jde u obou zhruba stejně velkých skladů dohromady o bezmála 200 tisíc metrů čtverečních. Práci v každém z nich podle slibů on-line obchodu Amazon najdou dvě tisícovky lidí, před Vánocemi ještě více. Hotovo má být právě už před zimními svátky.
"Podobně velký projekt jsme v Česku nezaznamenali. Logistické společnosti, které tady působí a využívají přibližně stejnou plochu, si prostory pronajímaly postupně. Amazon, který požadoval dvě lokality o velikosti 95 tisíc metrů čtverečních, je v tomto směru ojedinělý," podotýká Blanka Vačková, analytička průzkumu realitního trhu společnosti JLL.
Pro lepší představu: V Česku je nyní podle údajů JLL přibližně 4,45 milionu metrů čtverečních skladových a průmyslových ploch takzvané třídy A, kam náleží i budoucí sklady Amazonu. Rázem by tak zabíraly přibližně čtyři procenta současné nabídky těchto ploch v zemi.
Jako srovnatelný projekt udávají realitní experti centrum zásilkové služby DHL ve středočeských Jirnech, které v tamním Prologis Parku zaujímá plochu bezmála 100 tisíc metrů čtverečních. K tomu si v zemi pronajímá i další sklady.
Co se týče jednorázových investic – pokud se ji podaří dotáhnout do konce – je záměr internetového obchodu Amazon rekordní. Velikost projektu dobře vykresluje také zařazení do kontextu stavby nových skladů.
"Loni v Česku developeři dokončili přibližně 270 tisíc metrů čtverečních nových skladových a výrobních ploch určených k pronájmu. Byl to nejlepší výsledek za poslední čtyři roky a pouze samotný projekt pro Amazon v Dobrovízi by tak představoval navýšení nové roční nabídky zhruba o 30 procent," vypočítává Blanka Vačková z JLL.
A co další investoři?
Vstup Amazonu do Česka má ale také silný marketingový význam. "V tomto ohledu je výjimečný. Amazon je značka," říká Ferdinand Hlobil, šéf středoevropského průmyslového týmu poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
Jinými slovy: Příchod globálního hráče může být signálem i pro další firmy, aby zvážily investici v Česku. To je zajímavé například pro německé podniky, které se už nyní poohlížejí po levnějších pronájmech a pracovní síle.
Nejednoznačný postoj místních politiků ale může investory odradit.
"Problémy Amazonu s obcemi vnímají všichni nově vstupující investoři a vyhodnocují stav, srovnávají s okolními zeměmi, co se týče snadnosti vstupu, ochoty a zájmu státu a obyvatel přijmout nové investice," poukazuje Hlobil na námitky místních občanských sdružení, která se obávají zvýšené dopravy, a licitování politiků, s nimiž investoři podstoupili řadu náročných jednání.