Filharmonie Brno spojila síly s nejznámější kapelou českého undergroundu The Plastic People of the Universe. Společně nazkoušeli písně z alba Co znamená vésti koně. První koncert se koná ve čtvrtek pod taktovkou dirigenta Marka Ivanoviće.

Na jednu z posledních zkoušek ve středu pečlivě dohlížel autor orchestrálního aranžmá Michal Nejtek, jehož partitury kromě bubeníka legendární kapely zaměstnaly tři další perkusisty využívající desítky různých bubnů, činelů, tympánů a dalších rytmických nástrojů. Rockovou baskytaru navíc doplňují tři kontrabasy. Orchestr tak má ve spojení s kapelou plný, až rockový zvuk. O pěvecké party a recitativy se dělí členové skupiny.

The Plastic People of the Universe již před dvěma lety spolupracovali s Komorní filharmonií Pardubice při uvedení Pašijových her velikonočních, také tehdy byl dirigentem Ivanović. Program nastudovaný s Filharmonií Brno zazní ve čtvrtek a v pátek v Richard Adam Gallery, potřetí a naposledy 11. března v Praze v Divadle Archa. Další reprízy se neplánují, což dává události punc výjimečnosti.

"Provedení předchází náročná příprava autorská, interpretační i produkční," popsal manažer skupiny Romek Hanzlík.

Hudbu k programu Co znamená vésti koně složil baskytarista skupiny Milan "Mejla" Hlavsa (1951 až 2001), autorem zhudebněných básní je Vratislav Brabenec, jeden text je dílem Pavla Zajíčka. Program vznikl v době, kdy kapela nemohla oficiálně vystupovat a hrávala přibližně jednou do roka na utajovaných akcích. Každý koncert byl premiérou a zároveň derniérou nového programu.

Koncert Co znamená vésti koně se konal v březnu roku 1981 v Kerharticích u České Lípy. Nahrávka vznikla u Václava Havla na Hrádečku, vyšla v Kanadě.

Co znamená vésti koně je podle Nejtka nejen vrcholem spolupráce Hlavsy a Brabence, ale také nejodvážnějším exkurzem The Plastic People of the Universe mimo rockové vody. "Po hudební stránce snesou Koně srovnání s vrcholnou tvorbou tehdejších západoevropských progresivních kapel, na rozdíl od nich však mají zcela specifickou a originální atmosféru, která prostupuje celým hudebním i textovým materiálem," uvedl Nejtek. V díle nachází atmosféru stísněnosti, duchovního útisku, ale též zvláštní archaičnosti, patetičnosti a "ducha, který vane, kam chce, a žádná protivenství ho nemohou umlčet."

"Plastici" se v Brně zdrží až do soboty, kdy zahrají v klubu Fléda při tradiční Vzpomínce na Mejlu, tentokrát rozšířené také o připomínku básníka Ivana Martina Jirouse. "Vzpomínka na Mejlu se u nás objevuje už poněkolikáté. Letos jsme se ji rozhodli oživit divadelním představením Čekání na Magora," uvedl dramaturg Ondřej Bača. V představení účinkují herec Oldřich Kaiser a písničkářka Dáša Vokatá.

Související