Vedení Národního divadla v Praze připravuje změny na postech uměleckých šéfů. V červnu 2015 totiž končí mandáty šéfům baletu Petru Zuskovi a činohry Michalu Dočekalovi.

V prvním případě oslovil ředitel Jan Burian kandidáty ze zahraničí, k vedení činoherního souboru hodlá vyzvat během podzimu několik domácích osobností v uzavřeném výběrovém řízení. V pondělí to řekl mluvčí činohry Tomáš Staněk.

"Protože však zahraniční šéf musí mít delší přípravný čas na převzetí souboru, domluvil jsem se s Petrem Zuskou na prodloužení jeho současného funkčního období až do června 2017," komentoval to Burian.

Vítěz výběrového řízení by se měl na vedení baletního souboru podílet nejpozději od roku 2016.

V kuloárech se mluví o tom, že o vedení baletu Národního divadla mají zájem prvotřídní umělci ze zahraničí. Ke jménům bratrů Bubeníčků a primabaleríny Darii Klimentové se v posledním období připojilo i jméno Filipa Barankiewicze ze stuttgartského baletu. "Námluvy" však vedení české první scény nechce komentovat.

"Probíhají zajímavá jednání, formulují se podmínky srovnatelnější s baletními soubory v zahraničí," popsal Burian.

Sdílnější nebyl ani v případě změny na postu šéfa činohry, uvedl jen, že s Dočekalem počítá na jednu z klíčových manažerských pozic v rámci plánované nové struktury. "Odpovídat by měl za Stavovské divadlo a Novou scénu," dodal.

Dočekal už před časem svůj odchod na konci června příštího roku avizoval, i jemu vyprší několikáté funkční období. "Změna musí přijít, vedu činohru už dvanáct let a měl by přijít někdo mladší," podotkl. Výměnu chápe jako přirozený proces. Zvláště nyní, kdy českou první scénu čeká transformace a měl by v ní fungovat jasně stanovený systém.

Funkční období vedení operního souboru je shodné s mandátem ředitele Národního divadla, tedy do konce sezony 2019. Na pozici ředitelky opery nastoupila loni v srpnu Silvia Hroncová, uměleckým šéfem je Petr Kofroň s hudebními řediteli Martinem Leginusem a Robertem Jindrou.

"Další reorganizační kroky v souladu s předloženou koncepcí provede Burianův management od 1. září 2014. Změny se budou týkat především decentralizace technického servisu," dodal Staněk.

Podle Buriana půjde o krok k budoucí podobě samostatných divadel, který umožní efektivnější řízení s odpovědností ředitelů jednotlivých domů a důrazem na lepší produktivitu práce. "Jevištní provozy i personál hledišť budou od září podřízeny novým funkčním celkům," vysvětlil ředitel ND.

V říjnu do Národního divadla nastoupí na novou pozici náměstkyně pro rozvoj, koncepci a restrukturalizaci Jana Dvořáková, která je nyní ekonomickou ředitelkou Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, dodal Burian.

Tyto strukturální změny budou dalším krokem k holdingovému uspořádání. Jedním z cílů reorganizace bude ustavení lépe říditelných celků s větší osobní odpovědností jednotlivých manažerů.

Cílem nové koncepce je autonomie uměleckých souborů, tedy vytvoření právně, ekonomicky i umělecky samostatných celků pod společnou značkou. Opera, balet a činohra by pak jako právnické osoby využívaly služeb společné servisní organizace.