V roce 2021 by mělo v Praze dosednout první letadlo na novou dráhu. A termín se možná podaří dodržet – snahy o maření přípravy stavby totiž budou složitější.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vydalo nařízení, podle kterého je potřeba zájmy rozvoje Letiště Václava Havla nadřadit nad zájmy rozvoje dotčených obcí.

"Existuje minimum možností, jak druhou dráhu v Ruzyni postavit. A některé z obcí měly tendenci se výstavbou domů pořád přibližovat k letišti, ale zároveň si potom stěžovat na hluk. Takže v tomto případě dráha musí mít přednost před dalšími koloniemi domů," řekl serveru IHNED.cz vedoucí odboru územního plánování MMR Tomáš Sklenář.

Příkaz o nadřazenosti letiště je napsaný v aktualizovaném dokumentu Politika územního rozvoje, který načrtává plochy pro plánované stavby. A každá věta v něm bude po schválení vládou závazná pro ministerstva, kraje i obce při jejich územním plánování. "Tato ustanovení se musí dodržovat," dodal Sklenář, který za aktualizaci dokumentu o územním rozmachu Česka zodpovídá.

V současnosti se pro přílety a odlety využívají dvě dráhy – hlavní s názvem RWY 06/24 a vedlejší RWY 12/30. Jsou na sebe téměř kolmé.

Dráha za devět miliard, jejíž výstavba je v plánu, bude rovnoběžná s 06/24 a bude také označována jako hlavní.

Podívejte se, kde má nová dráha stát (rozklikněte pro zvětšení):

Letiště plánuje stavbu především proto, aby mohlo utlumit provoz na kritizované vedlejší dráze, jejíž koridory vedou přes hustě osídlené oblasti Prahy a Kladenska. Vzhledem k přeplněnosti hlavní dráhy jim ani nic jiného nezbývá. "Kapacita dráhy je devět hodin denně vyčerpaná," řekla severu IHNED.cz mluvčí letiště Marika Janoušková.

Když stroje nebudou využívat vedlejší dráhu, uleví se od hluku Bílé Hoře, Ruzyni, sídlištím v Řepích, Dobrovízi, Motolu, sídlišti Stodůlky, Jinonicím, Lidicím nebo části Kladna.

Naopak hluk letadel uslyší kvůli nové paralelní dráze v Suchdole, Dolních Chabrech, Čimicích, nově postavené části Hostivice, Lysolajích nebo na jihu Jenče.

Právě v Jenči, která dříve patřila mezi výrazné kritiky stavby, už jsou ale se stavbou smíření. "Ono nám ani nic jiného nezbývá, v podstatě s tím nikdo nic nenadělá. Orgány, které o tom rozhodují, jsou silnější než my," řekl serveru IHNED.cz starosta obce Pavel Burgr.

Jakmile se zprovozní obě hlavní dráhy, bude se jedna využívat pro odlety a druhá pro přílety. "Vypadá to, že současná se bude používat primárně pro vzlety a paralelní pro přistání. Nová dráha totiž bude blíž Praze, proto je logičtější využívat ji pro přistání, která jsou méně hlučná," sdělila mluvčí letiště Janoušková.

Přípravy na stavbu nové dráhy na Letišti Václava Havla, které loni odbavilo 11 milionů cestujících, se táhnou už několik let.

"Máme kladné a platné stanovisko EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí – pozn. red.), připravujeme dokumenty potřebné pro územní rozhodnutí a další kroky. Aktuálně počítáme s uvedením dráhy do provozu v roce 2021," dodala mluvčí pražského letiště s tím, že soudní spory s okolními obcemi přípravu stavby neomezují. 

Podle primátora hlavního města Tomáše Hudečka (TOP 09) má dráha přínos ještě z dalšího důvodu. "Zvětšení letiště je naprosto unikátní republikový projekt, který směřuje k tomu, aby vzrostl HDP," tvrdí.

Dokument Politika územního rozvoje, ve kterém je nařízení o letišti napsané, se věnuje budoucí podobě celého Česka. Jako prioritní mimo jiné označuje budování silnice ze západu na východ Česka, která by vedla jihem republiky a ulevila by dopravě na D5 a části D1 (více čtěte zde).

Aby mohl materiál definitivně platit, musí ho ještě schválit vláda. Ta ho dostane na stůl během podzimu.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se